Alla inlägg under mars 2008

Av Katrine - 30 mars 2008 19:22

Wow jag blev bönhörd :)

Igår önskade jag mig regn och det kom. Ja inte så mycket kanske men iaf lite. Dessutom har det varit varmgrader under natten så snön är i princip borta. Så idag gick det att rida utan att det kluddade i.


Red bort mot Baggå trädgård. Travade mycket. Vägen var ganska mjuk och lite förädisk kan tyckas men Elviz ville gärna galoppera oxå och då går det ju inte att låta bli, han blir ju så glad. Turen tog lite mer än 1½ timme. Skrittade nästan hela vägen hem eftersom det blir väldigt mycket nedför. Helt underbart! Var lite varma och svettiga när vi kom hem.


Fotot idag visar en ung Elviz (3 år) och nyss inriden.

Av Katrine - 29 mars 2008 15:47

Igår fyllde"Morsan"  18 år .

Morsan heter egentligen Haadyah och är mamma till bl.a Elviz.

Hon är född -90 på Lyalands arabstuteri e. Assad u. Haydee.

Såg henne för första gången då hon var 3 månader och sedan kom hon till oss 3 månader senare.

Tänk vad tiden går fort.


Igår fick Elviz vila , kände mig allt för trött och sliten. Tyckte det räckte med mockningen efter att kommit från jobbet.

Haadyah alias Morsan bjöd på kalas i stallet. Alla pållarna fick stora röda , saftiga äpplen.


Idag var vi ut på en skritt runda på 40 min igen. Tråkigt när det bara kluddar i skona. Hoppas det blir regn snart så snön smälter bort fort som katten.


På fotot : Haadyah 4 år gammal då hon deltog på RIKS i Borås. Hon kom 2:a ochfick 88 p.

Hade ett hingstföl vid sidan då e. Ramses

Av Katrine - 27 mars 2008 12:02

Igår kom lilldotra hit så vi red ut en sväng. Det blev Rådjursstigen. Lagom lång tar ca. 40 min. Det hann bli tö så det kluddade i lite.

Så i morse när jag vaknade kl.05.30 och det var -12 så bestämde jag mig för att göra tvärtemot vad man brukar. För det mesta när det är kallt vill man ju vänta med att rida tills det blivit varmare under dagen , men idag tänkte jag att om jag skyndar mig att mocka och käka frukost så hinner jag ut o rida medan det fortfarande är kallt och då kluddar det i mindre.


När klockan var 09.15 hade jag sadlat och red ut. Höll till mest på vägen idag. Var bra underlag då det var nerkörd snö. Jobbade mycket i trav och med halvhalter ( blev väl så där med halvhalterna).

Gjorde ett par jätte bra galoppfattningar från skritt. Red nöjd hem efter 45 min.

Nu ska jag ta mig lite lunch och sen iväg och jobba kväll igen , gjorde det igår oxå.


Fotot idag är en mycket närgången Liberia -04 e. Pakistan u Liryka

Av Katrine - 24 mars 2008 18:04

Äntligen ledig!!!

Termometern visar -16. Brrrrrrrrrrrrrr vad kallt.

Elviz har fått vila 3 dagar. Har jobbat men skulle ha hunnit rida iaf, men det har varit så ruggit väder att jag valt att sitta i stugvärmen istället. Det har ju varit påsk så lite ridledigt kan man ju ta sig.

Idag kom min son Jim och hans familj  (frugan Jessika och döttrarna Jennifer o Julia) hit och hälsade på. Jag lyckades lura med Jessika ut på en ridtur. Hon fick ta Semlan. Det gick bra trots att det var väldigt längesen hon red .

Semlan var väldigt pigg, taktade nästan hela tiden så Jessika lär väl få träningsvärk om ett par dagar (hihi). Elviz tycker att hon blir dryg när hon steppar fram hela tiden.

Lilla Jennfer är 5½ år och rider på ridskolan så det dröjer nog inte allt för länge tills hon kan komma och hjälpa mig med hästarna. Jag väntar :).

Hon säger att hon ska rida och tävla som farmor gör. Toppen eller hur?

Julia är bara 2 år så där får jag vänta lite till. Men hon är ett riktigt energiknippe så hon börjar nog tidigt hon oxå.

Igår var vi och åt påskmiddag hos vår dotter Åsa. Hon har oxå två knoddar Frej 6 år och Nikki 3½ år och ett 3:dje på väg. Men ingen av dem är nå hästintresserade än, förresten så är Frej allergisk oxå. Han ska bli polis och Nikki ska bli söt som mamma säger hon. De är för härliga!!!

Träffade även vår yngsta dotter Ulrika där. Både hon och Åsa har ridit och tävlat både Distans och Western tidigare men nu har de fullt upp med annat.


Fotot visar en av våra katter Moses. Hon är en långhårig honkatt på 16 år som så här på vårkanten får en päls som tovar ihop sig, så vi har varit till veterinären och klipp henne. Är lite frusen nu ,sitter gärna på fönsterbänken över värmen från elementet och tittat ut på fåglarna i fågelstugan.



Av Katrine - 20 mars 2008 17:56

Så vaknar man 05.45 på den enda lediga dagen denna vecka. Typiskt.

Vid kaffekoppen funderar jag på hur jag ska få den här lediga dagen att gå ??

Nejdå ,jag bara skojar. Snarare hur ska jag hinna med allt.

Tittar mig runt omkring. Väldigt grusigt på golvet, kylskåpet tomt och inte en enda påskfjäder så långt ögat kan nå. Hm de säger att det är påsk.

Nåja, ja ska ju jobba hela helgen, så vad gör väl det. Förutom att man tjänar lite bättre då :).

Beslutar för att sätta en prio etta på att fylla kylskåpet, åker och handlar på fm.

Hinner faktiskt röja av lite inne oxå innan jag går ut i stallet o mockar. Fjädrarna får vänta.

Red en kortis i går och det blev det även idag för det kluddar i skorna så hemskt. Rädd att han ska vricka sig. Lite synd faktiskt för idag kändes Elviz jätte ambitiös, nästan för mycket. Jobbade lite längs vägen .

Så fort jag bett om en rörelse t.ex sluta till ena hållet och han fått massa beröm så ville han direkt göra en åt andra hållet oxå. Kunde ju komma mer beröm. ( Typiskt arab).


Foto från tidigare vinter : Katrine, Kjell, Elviz och Oliver


Av Katrine - 18 mars 2008 18:35

Igår hade Elviz vilodag. Skulle sluta jobbet kl.13 idag, toppen tänkte jag då blir det härligt att rida, solen sken från en klarblå himmel. Men innan jag hann hem så var det igenmulet och det hade börjat snöa.

Mockade först så snöandet hade avtagit lite när jag red ut. Tyvärr kluddade det i skorna så ridturen blev bara 30 min lång.


Fotot är taget från hästryggen idag kl.16.00 (inte konstigt att jag hade hela nacken full med snö efter den här ridturen).


Av Katrine - 16 mars 2008 14:21

Idag var min dotter Ulrika hem och hälsade på. Vi passade på att rida ut en sväng. Roligt med sällskap för engångs skull.

Det var ett tag sen hon red så det lär väl bli träningsvärk :). Memsahi (mer känd som Semlan) har inte heller gått på ett tag. Pigg var hon, som tur var så gick Elviz före som bromskloss. Annars hade hon nog gärna dragit iväg.

Vi red Rådjursstigen. En runda som tar ca 40 minuter.

Vi har fortfarande namn på alla våra ridvägar. Det sitter kvar sen barnen var små och red ut mycket själva. Då var det bra att veta var de red så man visste var man skulle leta om nått hände.


På fotot: Elviz f.-96 e. Elton u. Haadyah  och Katrine

               Memsahi f. -91 e. Assad u. Mallika  och Ulrika

Av Katrine - 15 mars 2008 14:14

Idag red vi till Ormdalsbacken och galopperade. Elviz tyckte det var jätte kul. Vågade inte släppa på för fullt, var osäker om vägen skulle var mjuk och hålig. Men den var riktigt bra.

Blev ganska svettig, men som de flesta araber så ville han springa mer efter att fått skritta i 10 minuter. Men det blev skritt hem så han skulle hinna torka. Ville ju kunna släppa ut honom direkt i hagen när det för engångs skull var så fint väder.

Ridturen tog ca 1 tim 15 min.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards