Alla inlägg under april 2009

Av Katrine - 30 april 2009 11:50

Ja då har man varit ute ett tag, ja närmare bestämt 5½ timme med ett micro break kl 9 för lite frulle.

Efter hästutsläpp, mockning, iordningställande av allt foder t.o.m lördag så knallade jag in. Bestämde mig för att gå en långpromenix med doggen innan jag käkade så jag hivade i mig ett glas vatten och en banan. Ja det är faktiskt sant, jag åt inte. Ni tror mig väl inte alla ni som känner mig bra. Älskar att äta o då speciellt frulle.

 I vilket fall som helst så krängde jag på mig jogging skorna och bar iväg. Efter att gått en knapp km så kunde jag inte låta bli att börja jogga. Gör ont i foten men det glömmer jag efter 2½ km sisodär. Vi tog oss runt Nyhammarrundan som är ca 7½ km. Gick otroligt lätt idag. Mest grusväg, bara 2km asfalt o där är det ju skita enkelt att springa.

Oliver är så duktig att hänga med, men nu är han trött.


Efter ordentlig stretching så fick jag min efterlängtade frukost. MUMS!


Byte av kläder och ut i stallet igen. Pysslade om Elviz ordentligt. Ja han kräver faktiskt det!

Sen gick vi till ridbanan för ett pass där. Hur gick det då? Jo värmde upp , böjde igenom båda sidor. Gick bra. Travade fram , gick oxå bra. Började lägga in honom på mindre volter. Nehejdu sa Elviz det där tänker jag fan inte gå med på. Höjer huvudet arabiskt, sänker ryggen, struttar på hackig, går nästan inte fram, går nästan inte att svänga. FAAAAAAN!

Det känns som han provocerar mig, tänker nog " kom igen nu matte ska du inte bli arg på mig, ta tag i tyglarna och knacka sporrarna i mina sidor så ska jag visa dig vad jag kan". Han är inte nådig när han sätter igång kan jag lova.

Tog tio (tusen) djupa andetag och sjönk ner i sadeln. Höll handen stilla och skänklarna stilla men drivande. Struttade på ett par var på volten så. Gav efter i nacken igen men upprepade detta tre gånger ungefär. Hm matte frustrerad. Sen gav han efter och det blev inget mer tjafs. Galopparbetet funkade perfekt. Bjöd till kanon bra. Fattningarna satt klockrent, stopparna var helt ok. Gjorde nårga galoppombyten oxå på både rakspår och vid varv byte. Några var riktigt bra. Avslutade som vanligt med två superbra spinn. Hoppade sen av och släppte på sadelgjorden, den absolut bästa belöningen.


Summan av rittet: Matte nöjd!


Vila en stund sen väntar jobbet 14.15 - 21.30

Av Katrine - 28 april 2009 19:54

Klockan 08.30 var Elviz lastad och vi bar av mot Strängnäs för träning.

Två timmar senare var vi framme. ställde Elviz i en utebox en stund så han skulle få vila efter resan.

Sen var det  dags att sadla. Allt går ju lite saktare om man säger så eftersom jag försöker göra det mesta med höger hand så tumfan får vila. Nåja man börjar ju bli van.

Fick låna ett annat bett av Anders, tycker att de två stångbett jag har inte är 100% bra. Det milda typ Billy Allen är lite väl mesigt och tävlingsstången lite stel eller nått sånt. Fick testa ett bett som är typ mitt i mellan dessa. Elviz verkar gilla det bra. Var mjuk o fin i munnen hela tiden, låg inte på nått alls.

Började med uppvärmning i vanlig ordning med mycket böjningar o sidvärtes. Sen fick jag hjälp med läxan vi haft. Rygga i böjt spår. Ena hållet går klockrent men det andra har vi haft problem med. Han är stelare i den sidan men med Anders hjälp från vår sida så gick det bättre.


Tränade vidare i mycket galopparbete som vanligt. Jobbade med stoppar med endast handhjälp. Han satte under sig bakdelen riktigt bra , han har nog aldrig gjort det bättre. Satte upp huvudet lite men det ska han tydligen komma underfund med själv så småningom att han inte ska göra.


Sen var det dags för galopp på rakspår och därefter träna byta galopp på rakspår. Gick faktiskt bra. Vi var dock lite trötta båda två på slutet så han började trixa lite. Studsa och inte gå fram ordentligt men summan är iaf : Mycket nöjd! Anders tyckte oxå att allt var bra. Vi briljerade med några riktigt bra spinn som avslutning.


Hem resan gick bra, var i stallet igen halv fem. Nu är vi båda trötta men nöjda.


Fotot från tävling Juli-08

Av Katrine - 27 april 2009 20:24

Red ut en 50 minuters runda i Benteskogen. Tog det lugnt, klättrade lite. Gjorde några galoppfattningar på sandvägen. Kändes bra. Är lite rädd om min tumme så det är bäst att ta det lugnt.


Elviz massör Anna kom punktligt som vanligt. Första massagen för i år så hon gick igenom honom och gav honom massage. Mest ytligt denna gång , mer på djupet nästa gång. Hon tyckte han kändes fin. Inget märkbart mer än ett par lite ömma punkter i sadleläget o det är ju inte så konstigt eftersom vi har ny sadel som vi inte använt så jätte mycket än.

Elviz var alldeles salig, han älskar verkligen att få massage. Han önskar emellanåt att Anna ska stanna upp o bara stå o klia när hon kommit till ett sånt där favorit ställe.

Av Katrine - 26 april 2009 19:31

Oj, inte är man van att äta starkare värktabletter än alvedon. Idag var jag så trött av medicinen att jag nästan höll på att somna vid köksbordet med kaffekoppen i handen. Har ju även börjat äta allergimedicin så det blev väl för mycket för en ovan kropp. Nästan så att det är synd om mig, eller hur?

Tummen känns iaf lite bättre.


Suttit på rumpan nästan hela dagen, halvt sovande. Men efter maten så tog vi hunden och gick en sväng för att kolla om vi skulle se några bäcköringar som ska finnas i bäcken som rinner på vår mark.

Oliver gillar verkligen att skutta runt , hade honom i långkoppplet för säkerhets skull eftersom det är så mycket djur av alla de slag.

När vi var vid bäcken så fick han för sig att han skulle hoppa över tror jag, men det var bara så att jag hade fått i spärren på kopplet så det kunde inte bli längre. Ops , det blev tvärstopp i luften så han landade med ett plask i bäcken och det var bara en hårsmån från att han drog med mig i rycket. Riktigt nära var det. Katten som var med oss, Tusse, blev lite skraj av plasket. hahaha. Några öringar såg vi inte heller.

Av Katrine - 25 april 2009 19:27

Besök av son med familj från Kolsva.

Tjejerna pysslade om Krut och red en sväng. Gick jätte bra. Julia har blivit så modig och Jennifer så duktig att hon snart kan följa med ut på Krut när jag rider Elviz.


Ha ont i min tumme men Jessie hjälpte mig med sadeln så jag kunde skritta ut på Elviz en stund.


Lill dotra Ullis med sambo kom oxå o hälsade på så vi tände grillen. Mums!

Av Katrine - 24 april 2009 11:56

Skit oxå farbror doktorn ordinerade vila av tummen några dagar, starkare smärtstillande fick vi då alvedon knappt tar bor huvudvärk ens.

Invänta röntgentid, ett år sen senast tummen låg på röntgenbordet.

Jag vill verkligen inte vara hemma från jobbet. Det är emot mina principer typ. Hade det varit vanlig vardag så hade jag gått iaf,vad än doktorn sa för då har man ju fler hyggliga arbetskamrater som kan hjälpa en med grejer som är svåra för tummen men när det är helg så är det svårt då vi är så några i personalstyrkan. Värst är det när man skulle gå kvällsskift fredag o lördag för då är vi bara två som jobbar o då går det knappast att belasta sin kompis med allt.

Tur att jag är westernryttare som rider med en hand. Gubben min får ställa upp och sadla så ska det nog gå bra att motionera Elviz iaf.

Av Katrine - 24 april 2009 08:24

Akut tid hos läkaren kl. 10

Jodå i onsdags kväll när jag skull dra av mig tröjan så hände nått med min onda tumme. Har sen dess haft jätte ont. I morse kunde jag inte använda den knappt o svullen över den dåliga leden. Skit oxå! Jag som ska jobba helg. Antar att jag får nått smärtstillande så då kan jag säkert jobba.


Igår hade Elviz som tur var aktiv vila d.v.s vi skrittade 40 minuter. Fick tricksa en del innan jag fick upp sadeln men det gick.

Promenerade med hunden 1 timme , det var jätte skönt men när jag gick med vänsterhanden hängande så gjorde det ännu ondare. Grät en skvätt när jag skulle vika tvätt, så j...a ont gjorde det tänk vad beroende man är av alla fingrar så fort en ska göra nått.


Åsa med familj kom o skulle rida Krut. Nikki var så trött efter en heldag ute på dagis så hon ballade ur. Fick bara rida till postlådorna och sen kliva av. Jaja uppför man sig inte så får man ej rida. Stackars liten;(.

Frej blev glad för då fick han rida direkt. Red på hinderstigen. Gick kanon bra, travade flera gånger. Under tiden han red så somnade Nikki helt utmattad.


Nej nu ska jag dricka upp kaffet o in i duschen innan jag ska till farbror doktorn. Hoppas det går fort, börjar jobba kl 14.15 Rapport kommer.

Av Katrine - 22 april 2009 19:05

Icke nöjd: Kl 08.00 lastade jag Elviz och åkte till ridhuset i Bysala som jag bokat kl 9.

Började uppvärmningen som vanligt med att böja igenom båda sidorna i skritt. Jobbade en del sidvärtes oxå. Skänkelvikning, sluta och sidepass.

Kändes helt ok.

Jobbade med mycket samling - eftergift i både trav o galopp. Jobbigt värre, han var tung att jobba ihop och vid eftergift så höjde han "arabiskt" på huvudet och sänkte ryggen. Matte inte nöjd!

Blir lite tittig och fjollig när det börjar bli jobbig, försvarar sig så. Blir allmänt uppkäftig tycker jag.

Galopperade och gjorde en del hyffsade stoppar. Tränade några rollbacks snett mot väggen på volt med pyttelite ben och mer neckreining enligt läxan vi fick av Anders.

Avslutade trööööötta med några riktigt BRA spinn.


Nöjd: Tog ut Diva ur hagen och jobbade med en prasslig ikeakasse över hela hennes kropp, fortsatte med långgrimskaftet lika så. Hon är såååå duktig. Sen gick vi mellan hinderstöd och över en bom. Var och kollade på soptunnan och postlådorna oxå. Hon är så kul  att jobba med.

Lilla Krut han var lite ledsen när hans tjej försvann ur hagen fast han hade annat sällskap. Han stod vid staketet o tittade på o smågnäggade till Diva. Så sött! Han blev så lycklig när hon återvände till hagen.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards