Alla inlägg under november 2009

Av Katrine - 29 november 2009 20:41

Lördag: Vaknade av att hunden hoppade upp i sängen o en kattunge som skuttade efter. O vad fan skådar mitt öga när jag försöker kolla på klockan, jo den är 07.15 O herre gud, så länge har jag väl inte sovit på mycket länge. Det måste vara den där spikmattan jag låg på innan jag skulle sova. Det blev en jävla fart, skulle ju vaknat tidigt just på lördagen. Brukar inte sova länge så jag ställde aldrig klockan. Hade mycket att hinna med på förmiddagen för halv 12 skulle vi vara klara att åka mot Stockholm o Globen på Stockholm horseshow.

Nåja halv 11 var jag färdig i stallet så jag fick käka frulle, sen var det bara att duscha o dra iväg. Kan nämna att hästarna var ganska så sura när jag väl dök upp, fick be så hemskt mycket om ursäkt att jag försovit mig.


Kom fram till globen i god tid iaf så jag skulle hinna gå på Annexet o kolla på alla hästgrejor. Naturligtvis så blev man ett par tusen kronor fattigare med det besöket.

Inhandlade Proffecional choice Elite skydd till både fram o bakben, fick då ett par boots på köpet. Blev svart skydd denna gång. Sen bidde det en härligt tjock o muffsig saelgjord. Allt till Elviz så klart.


Showen var bara halv bra i år. Ganska rörigt . På hemvägen stannade vi hungriga som bara den på Hummelsta o då kan man ju säga att maten var inte ens halvbra.

Käkade oxfile`, men om det var oxfile`så ar fan mitt arsel en fiol. Smaklöst totalt. Åt mest för att vi var så hungriga, skulle väl gått o klagat men var väl för snäll av alla pepparkakor som jag ätit.


Skönt att komma hem till lugnet i skogen. Tack son med familj för hjälpen att ta in hästarna o rastning av Oliver.


Söndag: Vaknade lite mer normal tid (kl6) trots att jag legat på spikmattan. Låg dessutom längre än tänkt för jag somnade faktiskt på den. Jobbade på i stallet, käkade frulle och red ut en sväng. Så jävla skönt var det, inget regn o ingen blåst. Elviz var pigg o glad. Tyvärr så hade jag inte tid att rida så länge, skul e

dra till Västerås o hämta vår nya spis.

Vi passade på att gå på Toys n rus oxå och shoppade lite julklappar till barnbarnen. Jösses vad grejer det finns o barnbarnens önskelistor är lååååååååånga kan jag lova.

Hungriga av allt handlande så besökte vi pizza hut, gött! Kunde pressa i mig 5 bitar. Har världens störtsta mage innuti säger gubben min. HAHA!

På hemvägen slank vi in på Ica maxi och fyllde på glassförrådet. MAN KAN INTE LEVA EN DAG UTAN GLASS!

Hemma igen efter dryga 5 timmar  o då möts vi av en KATTASTROF, ja inget allvarligt alltså men när vi klev in i huset o började plocka in det vi handlat så hör jag en missunge skrika i högan sky. Hjälp var är den tänkte jag, öppnar dörren in till toan o där sitter den stackaren o är så ledsen. Ensam utan brorsan  i hela 5 timmar. Han var så glad sen, lille Felix hade blivit instängd av misstag. De är så rackarns snabba så man hinner ju inte se dem när de slinker in.


Stallet avklarat, alla kusarna är borstade. Har rett ut alla trollknutar i manarna som blir av allt regn o blåsande, men nu är alla fina igen o jag är väldigt trött!


Nu väntar en halv låda glass på att bli uppäten av mig o sen en stund på spikmattan. Tack o god natt!



Av Katrine - 26 november 2009 11:19

  

Torsdag, nu igen. Väntade lite extra med att gå ut till hästarna idag för det skulle hinna bli lite ljusare innan jag skulle släppa ut Haaydirah som kom igår. Bra om hon ser staketet första dagen iaf.


Natten så ut att ha gått bra för henne men de andra kusarna var ganska så sura. Liberia som står i boxen jämte Haaydirah hade bökat runt i spånet för det var ganska så skitit. Hon hade dessutom gett fan i att gå o dricka i vattkoppen för den sitter ju nära mellanväggen till Haaydirahs box. Fjolliga Liberia.

 O Elviz , stallets härskare var ilsken som en getingstucken tjur. Stod o hoppade på stället o slog bakut så fort Haaydirah gnäggade. Tur att han inte har boxen intill. Han som är super cool i vanliga fall. Haha, han var puttrig värre.


Jag släppte iaf ut Haaydirah själv i hagen en stund så hon skulle få se sig omkring lite. Släppte sen ut Morsan , ja Haadyah alltså som är mamma till Haaydirah. Hon är snart 20 år o varit härskarinna här i alla år tills Krut kom, där fick hon allt ge sig.

Hon brukar inte var dum mot andra men hon visar ett otroligt tydligt kroppsspråk så de andra hästarna brukar snabbt visa sitt underläge.

Haaydirah som troligen ärft ett starkt ego av morsan trodde att det var bara att springa fram till Morsan o visa var skåpet ska stå men ICKE. Morsan gjorde små hastiga utfall mot henne å hon testade en gång till men då kom en kick. Oj, sa Haaydirah sen blåste Morsan upp sig som bara hon kan. Med sina fjuttiga 153 cm i manken så blåser hon upp sig till en storlek jämförbart med en shirehingst o vips så hade Haaydirah insett att det inte var lönt att försöka någe mer. Som sagt den enda detta inte funkat på var vår shettis Krut när han flyttade hit.


Då de gått där i hagen på avstånd från varndra i en timme så släppte jag in Liberia oxå. O den fegisen sprang direkt till Morsan o gömde sig, Försökte nästan att krypa in i henne o gömma sig. Morsan blev nästan irriterad på henne. Liberia vågade inte fram på en lång stund. Efter en timme så vågade hon oxå göra nån attack med Morsan i ryggen. Tror att det ska fungera bra om de får lite tid, det brukar det göra.


Haaydirah har gått med föl ända tills nu så hon är lite tunn men får nog hull snart.

Fotot är från idag i det skitdåliga vädret. Bättre bilder kommer så småningom.



Av Katrine - 25 november 2009 18:15

Måndag = ledig = 10 000:- fattigare = beställt ny spis!!!!

Tisdag = ledig = varit o klippt mig typ 1 cm o nu är jag inte så jävla blond längre.

Onsdag = jobb men komp 2 timmar. Varför det då?? Jo idag kom häst nr 7 hem. Hon kom med en transportör som skulle vidare mot skåne med fölet som Haaydirah hade fått iår. Ett sött litet stoföl.

Båda blev lite ledsna när de skildes åt men det gick bra. Haaydirah gnäggade o vandrade runt i 20 minuter men sen gav hon upp. Tog in alla de andra hästarna för det regnade så jävligt. Liberia tyckte inte om sin syrra som kommit hem. Men det blir nog bra vad det lider.


Ska lägga in några foton på Hajen, ja Haaydirah så snart jag tagit några nya bara det blir fint väder.


Fortsättning följer.


Nr7

Av Katrine - 22 november 2009 18:12

Nu har jag jobbat färdigt helgen för den här gången. SKÖNT!

Vi är ju mitt uppe i ombyggnadsflytt så det är lite smårörigt. Efter ett 7 -17 pass som avslutning på helgen är man glad att få fara hem. Mellan den vanliga omvårdnaden , mat och toabesök så försöker vi hinna packa lite o flytta grejor till andra sidan . Man vet som sagt att man lever iaf . Tur att jag har roliga o schysta arbetskompisar iaf.


Fredag o lördag hade jag kvällspass så i går när det för engångs skull var fint väder så red jag ut en härlig skogsrunda. Elviz var pigg då det inte varit tillfällen så ofta nu att hinna rida. Men det är ju samma sak varje år i detta mörka hemska november.


Är ledig måndag o tisdag nu  , härligt. Har mycket jag ska hinna med som vanligt men räknar väl med att hälften blir gjort. Inte dåligt det.

Onsdag eller torsdag kommer häst nr 7 hem. Ja våran Haaydirah. Hon skulle inte komma förrän efter jul var det tänkt men som vanligt blir det inte som man tänkt sig. Men det gör inget, nästan så det är bra att hon kommer innan det blir massa snö o kallt ifall hon inte kan samsas med de andra kusarna utan vi måste fixa en till hage.


Av Katrine - 19 november 2009 18:48

Igår o idag har jag varit ledigt, ska ju jobba helgen. Som vanligt så blev ledigheten inte riktigt som jag planerat.

Igår var jag tvungen att fara iväg o handla lite. Dels var det lite tunt i skåpen som vanligt men största anledningen var att jag skulle ju på middag på kvällen med arbetskamraterna. Vi brukar dra iväg o käka på Järnvägsrestaurangen i Västanfors varje år i stället för julbord o så brukar vi ha julklappsbyte då. O som vanligt så hade jag inte fixat nått bra paket. Tänkt länge vad skulle köpa o så men inte hittat det så nu bar det av i sista sekunden o fick till ett litet paket iaf. Ja inte det jag tänkt från början  men men vad gör väl det om hundra år!


Iväg på middagen kom jag o det var lika roligt som alltid. God mat och många o långa skrattsalvor blev det.


Idag efter att hästarna fått gå ut i sina lerfylda hagar så käkade jag som vanligt en underbart god frulle. Planen sen var att dra iväg till Smedjebacken o köpa massa kraftfoder m.m sen.

Men innan det så tänkte jag att jag ska nog ta o ringa läkarstationen o fråga om min onda fot som jag gått o väntat på i över 6 veckor att den skulle bli bättre. Men det har den fan inte blitt utan snarare tvärtom. Slog ju i den som fan på jobbet o det vill ju som sagt var inte släppa.

Tänkte att de säger väl att kom om typ två veckor men till min stora förvåning så säger hon , kan du var här kl 10.10 Ops , ja visst kan jag det. Hm där började planeringen redan att spricka.

Nåja, for dit iaf. Men inte fan var det min vanliga läkare inte. Nej det var nån tanta från ett annat land o vi förstod nog varandra lika illa dessvärre.

Orkade inte förklara vad jag gjort utan sa bara att jag slagit i den typ. Klämde lite gjorde hon o sa nått som "ja vad ska vi göra med den här?"

Ja inte fan vet jag tänkte jag säga men gjorde inte det. Sa nått om sena o ligament o att det kan ta flera månader att läka. Jaha , och???

Går ju för tusean på yttersidan av foten så det börjar kännas i knät oxå. Fick ett nr till nån sjukgymnast o ett recept på nått anti inflammatoriskt som man får ont i magen av. GRRRRRR, om det inte är bättre om 2-3 veckor Ring så skickar vi på röntgen. JAJAJA, vad säger man?! Tack o hej!!!!


Hem igen o hämta hunden o sen iväg till Smedjebacken o granngården. Tog en sväng inom Nisses oxå o köpte lite nya julgardiner.

Innan vi var tillbaks hemma igen var kl 13. Hästarna fick middagsfoder och sen fick jag lite lunch innan det var dax att fixa mockning, strö och packa (väga) hösilge o vips så var kl kvart över fyra. Skulle borsta alla hästarna idag med det hade hunnit börja regna så de var absolut dyblöta. Ännu en planerings miss. FAN!

Son med barn kom upp o mockade till Krut men de kunde inte heller borsta för Krutte var nog blötast av alla.


Nåja det kommer väl en ny dag i morgon.


Av Katrine - 16 november 2009 19:44

Då har ännu en helg försvunnit. Ledig var man, skönt som fan o det bästa var att vi var även stallediga. Ja det är säkert. Son med familj kom i fredags em och tog hand om alla kusar o kissar medan vi åkte till nedre norrland närmare bestämt Njurunda utanför Sundsvall. Där hälsade vi på lilldotra o sambo.


Vi skulle åkt tidigt på fredags em men som vanligt så gick gubbens lastbil sönder så han blev på verkstan. Men vi kom iväg vid halv fyra iaf.

Eftersom vi inte käkat nån lunch så stannade vi redan i Avesta o käkade hamburgare. Sen for vi vidare, framme vid halv 8 snåret. Där möttes vi av en vad jag tror glad dotter som fixat till en sån dära smarrig taco paj eller var det taco tårta det hette? Gött va det  som fan. Sen blev det massa pladder o  lite tv tittande innan vi knöt oss. Förresten det var två små söta missungar oxå som mötte oss Pantera o Puma som är födda här hos oss. De var så söta o välmående.


Lördagen började med frulle o en promenad sen åkte vi o kollade flygplanet som jag ska ut o flyga i till våren. En sak är då säker det var ett väldigt litet plan ;).

Var en tur till Mickes morfar gård oxå. På em efter fikat ( massa fika bröd) så åkte vi en tur till Birsta norr om Sundsvall till köpcentret där. Hujeda vad stort det var. Handlade inget men vi käkade på Max innan vi skulle in till Sundsvall o bowla.

Fan va kul det var. Lyckades slå några stike o hamnade på en andra plats. Gubben var det första gången för så han hade lite bekymmer med klotet men det gick fint iaf.

Sen bar det av hemåt till Maj som typ byn heter där Ullis o Micke bor. Slöade en stund o lekte med kattungarna innan vi bjöds på mat igen. Fläskkotletter med stips o beasås o grönsaker. Phu vad mätta vi var.


Avslutade kvällen med att spela TP.


Söndagen kom alldeles för fort. Efter frullen så bubblade vi på en stund innan det var dax för oss att åka vidare hemåt. Hade velat stanna nån dag till men man får vara glad att vi kunde få åka över helgen iaf. TACK familjen Kolsva för gårdsvakten!


Idag var det vanlig arbetsdag igen. Det har varit jobbigt för jag har haft o har fortfarande jätte ont i magen men det går väl över. Bara det inte blir njursten av det hela. Har haft det en gång o det är nästan att det påminner. Fy fan!

Av Katrine - 13 november 2009 10:46

Fredag igen, underbart. Långledig tre hela dagar dessutom.

Veckan har gått fort som vanligt, hunnit med hälften vad jag tänkt ungefär. Som vanligt alltså, men vad fan gör det. Ingen som ser eller märker nått iaf.


I tisdags var det dax för ett träningspass för Mia Ekström. Alltid lika roligt o givande. Trail träning stod på tur. Elviz o jag har ju i stort sett aldrig varken tävlat eller tränat trail tidigare. Ja vi har ju ridit veritale horse förstås o där ingår ju grind o rygga L så det kan vi men inte resten.


Mia hade sin gubbe ( tror jag att det var)med o så var min gubbe oxå med så de hjälptes åt att bygga olika bomstationer .

Det var jätte kul men klurigt o lite svårt. Elviz som mest är van att träna reining där det är mycket galopperande tycker det är jobbigt när det går sakta o att han måste se upp för bommarna. Men han var så duktig. Vi avslutade med grinden o bron o som sagt grinden är inga problem men jag var lite pirrig inför bron. Men efter att fått lukta lite på den så knallade han över tre gånger med varierande fart (haha). Ska nog gå bra med mer träning. Hoppas kunna rida nån trail på tävling nästa säsong.


I går torsdag jobbade jag kväll men hann far iväg till Fagersta o handla. Sprang upp o hälsade på Mille o Nikki (men Frej var i skolan) då jag skulle lämna igen en kasse kläder.


Veterinärren var hit sen o vaccinerade Krut innan jag drog till jobbet.


Idag åker vi för första gången upp till Lill dotra Ullis o Micke som numera bor i Njurunda utanför Sundsvall Ska bli jätte kul att träffa dem o kattungarna o se hur de bor. Son med familj ska bo här o sköta hästarna o katterna. Oliver ska givetvis med oss. Han älskar ju Ullis o måste ju få åka med o hälsa på där.

Väntar just nu på att hovslagaren ska komma o sko Elviz innan vi åker. Han har tappat en framsko vilket nog aldrig hänt tidigare. Fastnade på nått vis med skon i en trärot när vi red i skogen så skon blev lite sne. Sen tappade han den i hagen. Men det var ändå dax att få på vinterskorna så det gjorde ju inget. !


Ha en bra helg återkommer på söndag!



Av Katrine - 13 november 2009 10:42

Ålderdomen är inte så illa om man tänker på alternativet!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards