Alla inlägg under april 2008

Av Katrine - 29 april 2008 12:45

I går var hovslagaren här igen så Elviz fick vilodag.


Hade bokat ridhuset idag så kl. 09.00 lastade jag och åkte iväg.

Jobbade ganska tufft idag. Började med uppvärmning i trav efter att först skrittat en stund och böjt lite i sidorna.

Galopperade en stund på ganska fri tygel. Efter en kort vila så red jag några slutor , jobbade mjukt och bra.

Därefter jobbade vi med läxan vi fick av Anders förra veckan. Galopp och stoppar med ganska mycket hand så han får in rumpan. Idag körde han inte upp huvudet så mycket utan gav efter för bettet. Bra!


Som vanligt galopperade vi mycket. Samling o eftergift på volt går kanon bra, lite svårare på rakspår när jag rider på en hand. Blir lite vingligt.


Gjorde några byten, de var väl ok men de måste bli bättre. Spänner mig lite inför bytet. Blir oftast bäst om jag inte planerar bytet för långt före.


Han gillar verkligen att spinna nu, men idag gjorde vi bara korta spinn. Mönstret vi ska tävla i på lördag är det bara ett varv spinn, så bäst att inte dra på för fort. 

Ska bli kul att tävla på lördag, premiär för i år.

Håll alla tummar o tår för oss.


Kramizar Katrine o Elviz


Av Katrine - 27 april 2008 17:30

Ja då har det gått några dagar sedan Liryka fick somna in. Och livet går vidare.

Tårarna är slut, nästan iaf.


Idag var planen för ridturen ett pass med styrketräning. Vi klättrade många gånger i korta branta backar. I nedförs backe gjorde jag några halter. Han satte sig fint. Börjar kännas riktigt stark. Känns speciellt i nedförsbacke.


Sedan galopperade vi korta sträckor samlad med mycket tryck på skänkeln så han får under sig bakdelen. Det kändes bra.


Försöker jobba så han ska bli mer lyhörd och vänta in vad vi ska göra. Ibland känns det som han gissar lite för att vara duktig. Det är nog jag som gör fel.

Försöker hålla honom vaken o aktiv. T.ex. Från trav och galopp på en skogstig kan jag stoppa honom o göra rollback när han minst anar det,  om utrymme finns. Galoppfattningar lite här och där. Tänk vad skogen är en bra arbetsplats.


Dagens ridpass gick absolut enligt planen, egentligen mycket bättre.

På hemvägen skrittade Elviz nöjt på. Jag hoppade av , spände upp sadelgjorden och gick sista biten hem. Det var han värd.


Kram på dig Elviz!


Av Katrine - 24 april 2008 14:41

Ja så kom dagen.

Idag torsdag den 24 April kl. 05.40 så fick vår Liryka somna in här hemma.

Hon har haft en jobbig vinter med mycket hosta, har svarat dåligt på behandlingar. Hon har även haft ont i korset och vad vi tror höften. Har inte känts bra att inte kunna hjälpa henne så därför beslutade vi att hon skulle få slippa.

Inte roligt alls. Men ändå känns det som det var rätt beslut.

Liryka eller mera känd som Liran här har gett oss tre fina avkommor. Kvar hos oss finns dottern Liberia som är 4 år.


Liran kom till oss  år 2000. Vi fick leasa henne av Gun Oden-Lundell.

2003 fick vi köpa henne. Det har defenitivt inte varit någon lätt häst att ha o göra med. Hon har gett oss mycket glädje men även många gråa hår.


Många tårar har fallit denna dag, oh gud vad jag saknar henne.


Är dock tacksam att hon nu får beta och trava fram med och svansen på ryggen på de evigt gröna ängarna.


Av Katrine - 23 april 2008 14:28

Ganska stressad lastade jag Elviz kl. 07.30 . Då det tar ca 2 timmar att åka till Anders Josefsson i Strängnäs så var vi framme 09.30 ( Har lite mer än 13 mil enkel).Hade bokat träning kl.10 Brukar vilja komma tidigare så Elviz hinner vila ett tag efter resan innan vi ska träna men idag blev det inte så av flera anledningar.

Var inte riktigt på hugget eftersom jag visste att jag hade även lite stressigt när jag skulle hem . Ska nämligen börja jobba kl. 16.


Nåja väl uppvärmda så var alla stressiga tankar som bortblåsta. Anders checkade av oss lite  och jag tror han var relativt nöjd med oss. Vi har bara tränat på böjt spår 2 gånger i år, allt arbete har vi gjort ute i skog o mark.


Som vanligt var det mest galopp arbete. Samling o eftergift , stopp för handen . Rakspår.  Några riktigt bra galopp byten faktiskt. Men allra bäst var våra spinn. Trots att vi mest ridit i skogen och tränat spinn så satt de jäkligt fint. Har tidigare haft lite svårt att korsa fram tillräckligt men idag bara kunde Elviz det utan problem. Kändes underbart. Han ville fortsätta spinna fast vi tyckte det räckte. Lille plutten.


Hem hann vi i tid och iväg till jobbet. Längtar redan till nästa träning.


Fotot är från träning juni -07

Av Katrine - 18 april 2008 12:52

Ytterligare ett födelsedags barn. Vi sänder en grattis hälsning till Haaydirah som fyller 4 år idag. Hon är utleasad till team Podir och finns i Vansbro trakten. Vi kommer och hälsar på när fölisen har kommit i slutet av maj. Spännande!

LA Haaydirah är e. Pakistan u. Haadyah - Assad

Av Katrine - 16 april 2008 12:47

Jätte grattis på födelsedagen "Semlan" Memsahi som fyller 17 år idag.

(e. Assad u. Mallika - Eknaton) och

Super Grattis vår lill dotra "Ullis" Ulrika som fyller 23 år idag. Hon är idag ute på övning med hemvärnet Dalarna t.o.m söndag så vi kommer och hurrar på måndag kväll.

Av Katrine - 15 april 2008 13:58

Jaha, då är vi hemkomna från träningen i ridhuset.

Det gick jätte bra , det var skitkul. Hade bokat så vi var helt själva. Förresten så ser man aldrig till en enda kotte den där tiden vi är där, alla jobbar kanske?

Hade tävlingsstången på idag, kändes helt ok.


Jobbade mycket i galopp, samling och eftergift. Testade ett par byten oxå. Ena hållet går bra, lite svårare åt det andra. Men det blir nog bra med lite mer träning. Måste ju vara optimist :).

Kände även på ett par spinn och dom satt kanon bra, ja iaf absolut godkänt.


Nu ska jag fika lite och sen ut i stallet o mocka klart. Tänkte longera Liberia lite i kväll. Ridbanan börjar så smått bli användbar. Skönt!


Foto idag visar Elviz innan vi åkte idag. Tycker faktiskt han redan börjat sätta sina fina muskler som han brukar ha under säsongen men tappar bort nånstanns på vägen under vintervila. (Matte`s fel).

Av Katrine - 14 april 2008 19:26

Ja idag unnade jag mig en slappar dag. Har jobbat hela helgen så jag tyckte jag kunde göra det (nästan iaf).

Efter 2 timmar i stallet med utsläpp och mockning så gick jag in och käkade frulle. Sen blev det inte mycket mer på många timmar. Skönt! Kollade lite på film faktiskt. Har ju alla tre säsongerna med " LOST" att kolla på.


For till läkarstationen och tog sköldkörtel prov. Skulle göra det 3 månader efter operationen.

Sen fixade jag till lite mat. Käkade och sen blev jag ganska snabbt rastlös av allt slappande så jag tog in Elviz och drog ut en sväng i skogen. Han var väldigt pigg och glad. Klättrade lite.

Idag hade jag satt på honom tävlingsbettet. Ett jättefint stångbett som jag fick låna av min tränare Anders i höstas. Han hade köpt det i USA till sin arab som han tävlade en gång i tiden. Elviz trivdes väldigt bra med det så jag fick köpa det av Anders. Vilken tur va!

Har inte haft det på ett tag så nu tyckte jag det var dags att han får börja vänja sig vid det igen. Ska ha det i morgon då vi åker till ridhuset och tränar.

Igår hann jag bara rida en skrittrunda , jobbade 8-12 och 16-21 så jag red när jag var hem på timmar..



Ovido - Quiz & Flashcards