Alla inlägg under september 2008

Av Katrine - 29 september 2008 09:29

Då har jag gjort en liten sammanställning av året som gått på tävlingsbanan.


Vi har lyckats rida ihop följande placeringar:

1:a 7 gånger

2:a 5 gånger

3:a 6 gånger

4:a 8 gånger

5:a 5 gånger

6:a 4 gånger


En 3:e plats o brons medalj  i reining på Rismästerskapet för Araber.


Inte så illa!!! Eftersom det mest är reining vi tränar så är det ju de placeringarna vi tycker är roligast. Där har vi 4 st 1:a platser och 4 st 3:e platser, 1 st 4:a och 1 st 6:a.  Resten av placeringarna är från western riding, western horsemanship , pleasure och versitale horse.


Har kollat lite på filmen från senaste tävlingen och det var inte så illa som det kändes. SKÖNT!!!

Nu satsar vi på träning under vintern och ser fram mot nästa säsong:)


Kramar Katrine o Elviz

Av Katrine - 27 september 2008 21:00

Ja då har vi avverkat årets sista tävling  som var hos vår hemmaklubb BWR.

Tävlingen hölls i Fagersta så vi hade för engångs skull bara 30 minuters resväg skönt.

Det var med lite blandade känslor man åker i väg på den sista inplanerade tävlingen för säsongen. Både skönt och samtidigt tråkigt. Man vet ju aldrig vad som kan hända under vintern och så är det ju så att det alltid är kul att komma på tävling och träffa både gamla och nya bekanta.


Tävlingen:

Kändes bra på all framridning.

Se startade vi dagen med en Versitale horse klass som vi faktiskt vann. Elviz började med en mycket fin grindpassering och ryggning i L. Vi har ju knappt ridit detta tidigare. Tyvärr så dök det upp en katt på banan som kom knallandes längs väggen. Naturligtvis så blev Elviz lite på tå. Och inte blev det bättre när en av portarna på ridhuset i hörnet inte var stängd. Hur som helst så var det väl en skaplig ritt.

Nästa klass var Western riding och där gick han urruselt och jag red lika dåligt. Kom 4:a av fyra (haha).

Efter lunch så red vi en Western horsemanship med en 2:a plats som resultat. Individuella mönstret kunde varit bättre men railworken var absolut godkänd.


Sist men inte minst favoritgrenen Reining. Vann gjorde vi men kände inte att det var speciellt bra ritt. Ska kolla filmen innan jag dömmer ut oss. Stoppen var iaf dåliga, slog upp huvudet på ett ej acceptabelt sätt. Morr!!!


Hur som helst så har vi haft en bra säsong. Har tänkt sammanställa den så småningom, och leta på alla rosetter vi fått under året och fota dom. Återkommer:)

Av Katrine - 25 september 2008 12:14

Ja det blir nog det jag kommer att kalla fölisen för. Inget som direkt är kopplat till det hon egentligen heter AAJ Talinda Starlight men hon är nog allt en riktig DIVA.

Hon passerar rakt genom övriga flocken av hästar som är betydligt större än hon själv. Kliver rakt på som hon tycker att hon är störst, bäst och vackrast.


Fotot är taget av Jessika den 24/9

Av Katrine - 24 september 2008 19:38

Idag var det dags att åka till Strängnäs och träna. Var lite tveksam ett tag om jag skulle orka ta med Elviz, känner mig inte riktigt kry. Men envis som jag är så fick han följa med.

I Kolsva hämtade jag upp min sonhustru ( oj vad fint det lät) Jessika, hon skulle följa med och titta när vi tränade och kika på fölisen.


Träningen gick jätte bra trots att jag hade dåligt med ork i benen. Anders fick rida en liten stund,


Min lilla fölis växer så det knakar. Hon kom fram till oss och ville gärna bli kliad. Sätta sig på huk för att fota går inte för hon är så jätte nyfiken.


Kul med sällskap. Tack Jessie!

Av Katrine - 20 september 2008 18:53

Ja ni  nu menar jag inte mannen brevvid mig på fotot utan min Underbara häst ELVIZ.

Den andre har jag ju varit gift med i 25 år så det vet man aldrig. Ja tänka sig vi firade silver brölopp iår. Låter som vi är förskräckligt gamla eller hur?


I morse kl 07.00 stod vi återhemma på gården efter veckan i Turkiet. Ganska skönt att va hemma igen. Borta bra men hemma bäst!

När jag kliver ur bilen så har min son Jim nyligen släppt ut Elviz så han står en bit från staketet . När jag ropar på honom tittar han upp och ser lite fundersam ut, som är det verkligen sant. Är det min matte som är hemma!

Han kommer direkt fram och gosar.

Därefter var det dags att möta vovven. Han var med Jim o Julia i stallet och mockade. Hujeda han skrek rakt ut, hoppade runt och kunde nästan inte sluta skälla så glad blev han!


När vi sedan skulle gå in igen så gick Elviz längre bort i hagen men när han såg mig komma så kom han galopperande fram till staketet och vill gosa igen.

Han kan charma den killen, han snusade runt i håret på mig och pussade på kinden.


Tillbaka till semestern.

Vi åkte till samma ställe som förra året då vi trivdes väldigt bra där. Det var i Icmeler. Vi bodde på samma hotell oxå, t.o.m samma rum.

Personalen kände igen oss och blev glada att se oss.

När vi senare besökte vår stammis restaurang Rickards Palace så blev det riktigt ståhej. Ni vet turkar! Puss hit och puss dit:)

Vi åt där alla kvällar. Mums!

Vi tog det ganska lugnt hela veckan, ville vila. Solade, badade , åt god mat och pimlade en del turkiskt gott öl Efes.


Tack alla ni våra som ställde upp att ta hand om hästar, katter och hunden så vi kunde åka! Ni är guld värda.


Av Katrine - 12 september 2008 12:52

Turkiet here we come!!!

Nu far vi på en veckas efterlängtad semester.

Av Katrine - 10 september 2008 13:09

Nä jag bara skojade, han är underbart snäll men älgarna tycker nog att han är förskräcklig.

Han är inte nå rädd för älgarna. Har sett några gånger när det har gått 6-7 älgar på åkern jämte Elviz hage att han satt fart mot staketet och prövat skrämma dem.

Idag när vi kom skrittande så red vi på två älgar som stod alldeles intill stigen. De flyttade sig några steg och stod och glodde på oss. Elviz han bara blängde på dem och spände upp sig , blev nog en hel dm högre. Skrittade på sakta, sakta framåt så de skulle se hur skräckinjagande han han var den fulingen. Kändes som han skulle vilja svänga in i skogen och ge dem en omgång. Haha han är bra roliger min pålle. Alla älgars fasa:).

Av Katrine - 9 september 2008 13:05

Bokat ridhuset, ridbanan här hemma liknar mer en swimmingpool.

Tränade på läxan vi fick av Anders sist vi var där. Gick riktigt bra trots att vi inte hade nån som jagade på oss .

Tränade att rida ihop honom och stoppa därifrån, gick helt ok. Galopperade mycket. Avslutade passet med ett par riktigt bra spinn. Nu vet han verkligen vad det är frågan om. Duktig pålle!!!

Ovido - Quiz & Flashcards