Alla inlägg under oktober 2009

Av Katrine - 27 oktober 2009 18:40

Två dagar har gått av denna vecka redan. Båda har varit fulla, så ingen dötid här inte. Elviz har fått välförtjänt vila. Red honom ordentligt i söndags.


I går måndag var jag till ortopeden i Köping o fick väl domen på min tumme. De ska försöka göra en titthåloperation o försöka rensa leden om det finns bra med brosk kvar annars stelopererar de den på en gång. Får hoppas på det första alternativet för då krävs inte så lång konvalecens.


I söndags åkte lill dotra Ullis o Micke hem igen till Sundsvall o tog med sig två av vår gulliga kattungar Pantera o Puma. Tomt blev det, tur att vi har tre kvar iaf fast lilla Mimmi åker till son med familj i morgon. Kvar blir våra två små svarta raketer Felix o Findus.

Felix har blitt en chipskatt, han kommer upp i knät o vill ha en lite bit chips, sen drar han iväg o knaprar på den . När den är slut kommer han tillbaka o hämtar mer. Tokfrans!

Av Katrine - 24 oktober 2009 19:41


I dag har vi tagit av den första balen med hösilage. Den var fin vad jag kunde. Börjar ge kusarna lite av den blandat med hö iaf under en vecka - 10 dagar. Det är hög TS så den borde hålla sig några dagar iaf.


Hade  bjudit alla barn o barnbarn på middag. Maten blev god tror jag men resten ska vi nog inte prata om. Blev iaf inte som jag tänkt mig, men hur ofta blir det de.

En sak är säker , JAG ÄR TROTS ALLT BARA EN MÄNNISKA, men tydligen en som är orättvis, egoistisk, en som inte bryr sig och kör med andra.


Tack iaf för blommor , lotter och foton på barnbarnen.




Av Katrine - 23 oktober 2009 21:15

Då har man blitt ett år äldre, skönt!

Snart kan man  skylla på åldern då man glömmer en massa . Tack alla ni som grattat på FB, ni var många faktiskt. Visste inte att jag kände så många:).


Efter jobbet så stökade jag undan det nödvändigaste i stallet. Ullis o Micke kom tillbaka från Avesta o vi fixade till lite taco och sen hallon/björnbärspaj  med vanlijvisp till efterrätt. Prövade sen att trycka ner några chips men det var rätt fullt i magen så det blev inte många.


Fick biljett till Stockholm horseshow av gubben min så det bär iväg till storstan i slutet av november.

När jag öppnade kuvertet från Ullis o Micke fick jag en stooooor chock. JA vet ni vad jag ska få göra?? Jo, upp i ett typ jävligt litet flygplan o se Njurunda från luften. Hujedamej!!

Men som sagt man lever ju bara en gång så det är väl bara att passa på .




Av Katrine - 21 oktober 2009 18:45

  

Tisdag: Lill dotra som är hemma på besök hängde med ner till morfar, ja alltså min pappa på lite förmiddagsfika. Sen på em åkte de vidare till Mickes mamma i Avesta, tråkigt med de kommer tillbaka hit på fredag o stannar tills på söndag. Jag åkte ner till Bysala på kvällen för det var dax för ett träningspass för Mia Ekström igen.

Vi var fem stycken och fick jobba med lite övningar vi tränat på förut. Sen fick vi några nya uppgifter som för vår del ska leda till galoppombyten. Hon är otroligt bra på att förklara och ha bra övningar . Skit kul faktiskt.

Elviz var superduper duktig. Gjorde några riktigt fina byten. Fortsatt träning ska leda till tätare byten som vi ska kunna ha nytta i  t.ex western riding.

Elviz känns konstigt nog jätte fin varje gång vi rider för Mia. O eftersom de andra hästarna o ryttarna inte hållit på så länge som vi så får vi ju visa olika övningar o Elviz bara gör allt så bra. Konstigt för ibland kan han vara förbaskat vrång i vanliga fall. Nu ser han ut att njuta av att de andra hästarna tittar på BARA han. Jaja han är ju en vacker arab förstås. Störst , bäst o vackrast. Hihi!

  

I dag är de onsdag vilket innebar arbete 7-14. Skyndade hem till mina små terorister, kattungarna. De hade hållit sig hyffsat lugna men drar ju naturligtvis igång så fort man visar sig. Min stackars ben är fulla av hack efter deras klor. Man har ju så att säga gratis akupunktur varje dag. Blommorna börjar se lite malätna oxå av deras små vassa tänder. Men söta är de iaf.

Efter utfodring av katter och rastning av Oliver så var det bara att ut o mocka. Som tur var så hade jag packat hö redan igår så det gick ganska snabbt.

Sen blev de s.k aktiv vila för Elviz vilket innëbär på med sadeln och ut o skritta en halv timme ungfär. Tyckte han så lite trötter ut så aktiv vila skulle bli bra. Men inte var han så trött . När vi väl var i skogen så var han pigg som vanligt men vi tog det lugnt iaf.

Sen jobbade jag en liten micro stund med Krut, han fick gå övër några bommar och lära sig av vår western kommandon som t.ex wow m.m

Diva fick oxå en stund med bomträning. Gå över , gå emellan, backa emellan och lite kommandoträning där oxå + förflyttningar av bakdel o framdel. Jätte duktig var hon. Sen körde vi vidare på longerings introt. Hon är ju bara 1 år o 4 månader ännu o växer massor så på longerings fronten kommer vi ta det lugnt till efter jul iaf sen får vi se. Men det är ju bra att hon då vet va det är frågan om.


Nu har vi fått lite mat i våra människo magar oxå, så nu väntar jag bara på att få äta lite goooooood glass snart.

Det är jag fanemej värd eller hur?


PÅ fotot: Puma o Felix attackar mina blommor.

Av Katrine - 19 oktober 2009 18:51

Förra veckan avslutades med arbete fredag-söndag. Hann inte mycket på fredagen mer än det vanliga stallstöket och fara iväg o handla lite för sen började jag jobba kl. 14.15 Jim med familj kom upp o skötte om Krut iaf.

Lördagen gick jag oxå kvällstur så jag snodde på med stallet så jag hann rida och fixa staketet på en av hagarna.

Söndagen var det långa dryga arbetspasset 7-17, men jag överlevde det iaf. Skyndade mig hem i raketfart för snart skulle Lill dotra o Micke komma på besök ända från norr. Ja från Sundsvall iaf. O vad roligt det var att se dem igen. Fixa mat till dem , sen åt vi o snackade lite . Mysigt!


O sen blev det måndag igen o en ny vecka. Tog Ullis o Micke med till Nisses i Smedjebacken där det inhandlades lite till kattungarna som de ska ha med sig hem på söndag. Fan jag saknar både Ullis o Micke o kattungarna redan fast det är nästan en hel vecka dit.

Tittade inom Granngården oxå o köpte med hästfoder hem o massa kattmat o kattsand.

Hemkomna så fikade vi och drog sen ut och mockade i stallet. Kändes konstigt att ha sällskap i stallet. Är ju själv för det mesta. Vi pratade så ingen av oss fick luft tillslut.

Sen tog vi oss en mysig ridtur på Elviz o Semlan.


Diva var så fantastiskt duktig, hon går numera själv tillsammans med Semlan i hagen för att hon behöver komma bort från sin "foster mamma" Haadyah. Gick jätte bra o idag när vi skulle rida ut så tänkte jag att hon får gå kvar själv i hagen medan vi rider. O inte fan bekom det henne, Nej hon gnäggade en gång bara o stod o vilade sen. Hon hade ju andra hästar ut i hagarna på gården men tycker iaf att att hon var skita duktig.  Det var nog bara jag som var orolig under ritten. Vi var väl borta ca 45 minuter iaf. Cool brutta är det!!

Av Katrine - 14 oktober 2009 18:25

Skönt att vakna o veta att man är LEDIG. Släppte ut kusarna vid 6 snåret. Elviz fick vara kvar inne för vi skulle ju till ridhuset i träna.

Gubben va ledig så han följde med som typ sällskap eller nått sånt. Tränade bom i alla gångarter och lite smidighetsträning mellan massa koner. Lite sidepass oxå. Fortsatte sen att jobba med att Elviz ska stanna upp o lyssna vad jag vill o vilket håll jag vill att vi ska gå. Han är ju arab så han tycker att han är smartarre än alla andra o därmed vet vilket håll vi ska åt.

Red först i skritt från långsida rakt över till nästa långsida o stannade med nosen mot väggen ,sen i trav o galopp. Gick bra till slut, han stannade o väntade. I början så blir han skit sur o protesterar när han blir tillsagd att det inte är alls åt det hållet han vill gå åt. Tränade att sakta flytta nått steg för att sen stanna eller byta riktning. Kändes jätte bra faktiskt. Avslutade med några bra spinn.


När vi sen kom hem o fixat klar i stallet så drog vi till Västerås en sväng. Hamnade på Ikea o käkade där. Skönt då slipper ,man laga nått idag Glad.

Av Katrine - 13 oktober 2009 18:07

  

Ja ja, nu har det passerat en helg + två dagar till.

Helgen startade tidigt i lördags morse. Skulle lasta Elviz vid halv åtta snåret o åka till Bysala där vi skulle träffas ett gäng från BWR o ha en tävlingsträning. Det innebär att vi red på önskad nivå för domare som var Håkan Forsström. Vi rangordnades inte utan han gick igenom grenarna i regelboken o vad vi behöver tänka på vid tävling. Lite synd att det inte blev mer genom gång av allas ritter oxå men det får vi satsa på nästa gång kanske.

Red western ridning, pleasure och western horsemanship på C-nivå o reining på B- nivå.

Gick väl sisodär, framridningen var ok men sen vart det halvbra. Kände av att det inte var tävling på allvar. Men trevligt hade vi iaf allihopa.

Skyndade hem o tog in de andra kusarna för vi skulle på 50 års kalas hos grannen. Käkade smarrig smörgåstårta där  och smuttade på ett o annat. Inte helt fel med Hot shot!!!


Kom väl hem fram på natta men vaknade iaf tidigt på söndagen. Fixade o donade lite i stallet men sen försökte jag söndags slappa. Tror att det behövdes.


Måndagen tillbringade jag på jobbet mellan 7-14. Gubben var ledig så han hade mockat. Jo det är sant , han kan bara han vill ;).

Skyndade ut på en tur med Elviz. Älgjakten har ju börjat men vi bor på s.k kungamark så ingen jagar där denna vecka så vi kunde dra iväg en liten bit iaf. Satt o jobbade igenom Elviz ganska ordentligt med vanligt bett. Hu vad trött jag blev, sendraget i vänster ben var inte långt borta.


Krut fick en tur med Jennifer o Julia som även mockade o pysslade om honom .


Idag tisdag var det jobb 7-14, o kan ni tänka er det var mockat även idag. Börjar nästan bli bortskämd. Red ut en lugn skritt runda med Elviz men fan vad kallt det blåste. Usch snart är vintern här.

Sen har jag pysslat om alla de andra. De såg riktigt nöjda ut allihopa när jag lämnade stallet.

I morgon är jag ledig o har bokat ridhuset så det bär iväg vid 8 snåret. Ingen ro o ingen vila, tur att det är frivilligt:):

Av Katrine - 9 oktober 2009 18:20

  

Hjälp jag hinner inte med riktigt. Tycker det är måndag fredag måndag fredag hela tiden. Givetvis så älskar jag fredagar, speciellt när man är s.k långledig tre dagar.


I måndags var jag ledig, hade ju jobbat helgen. Kl 9 kom Hultis hit med hunden Vilma och vi drog iväg på en 2 timmars promenix med hundarna i rask fart. Stannade halvvägs o "fikade " lite. Hundarna åt macka o vatten. Haha!

Väl hemma igen så red jag ut en skogsrunda med ELviz. Blev inte så länge, var ju tvungen att fixa allt i stallet innan jag skulle hämta gubben i Kumla. Jaja det var inte vid Kumlabunkern om ni tror det utan vid lastbilsverkstaden.

Sen var det fanemej slut på dagen. Sur som ättika var jag. Hade inte hunnit göra allt jag tänkt eftersom det tillkom utanför planeringen att hämta gubben.


Tisdag = Arbetsdag igen. Slutade kl 14 o då var det bara att kasta sig ut o fixa stallet. Hade tänkt rida men ändrade mig. Jag tog o longerade i stället. Började med Elviz. Det var väldigt längesen han blev longerad så han drog på av bara fan. Tröttande ganska snart o jobbade bra sen. In i stallet igen och hämtade Krut. Han var jätte duktig, tyckte nog det var skönt att få springa på lite. Efter Krut så var det dags för Liberia, hon var pigg men har ju inte så bra kondis så vi jbbade bara en kortare stund. Sist tog jag Diva. Henne longerar jag inte direkt ännu, visar henne mest att hon ska gå runt på en mindre volt . Ojoj Kväll igen!


Onsdag, jobb till 14. Fixade stallet i full rulle. Hade bokat ridhuset kl 19. När jag var in o käkade så kändes det som jag ville ge fan i att åka. Annika min kompis var sjuk o kunde inte följa med. Lade omkull mig på golvet en stund med 5 små kattungar springande över mig. Slumrade nästan till i 5 minuter o vips så var jag pigg igen. Det bar iväg till Bysala ridhuset. Helt ensam var jag där. Elviz jobbade bra. Protesterde lite när jag ökade kraven men envis som jag är o jag gick på honom ganska tufft så gav han sig. Avslutande med jogg på lång tygel så sänkte han sig jätte fint o var mjuk o avslappnad. NICE!


Torsdag hann jag bara göra det vanliga pysslet i stallet innan jag for o handlade. Det ekade nämligen när man öppnade kylen o kattmaten är ständigt slut. Började jobba kl 14.15 - 21-30.


Så bidde det fredag alltså idag. Var till Västerås som hastigast på fm sen har det varit stallsysslor. Red Elviz en sväng o tvättade av honom den värsta skiten. Vi ska på tävlingsträning i morgon som vår klubb BWR anordnar. Fixa rent sadeln o packade ner lite grejer som ska med. Nu har vi käkat kyckling ris o sås efter att vi städat av en smula här inne. Nödvändigt ont, kattsand överallt, söndertuggade blommor, hö o massa annat oidentifierbart.


Dags för en välförtjänt glass o ÖL!


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards