Alla inlägg under juli 2009

Av Katrine - 28 juli 2009 19:40

Har nu varvat ner lite grann efter en intensiv tävlingshelg. Hur jävla kul som helst. Både att träffa alla gamla hästvänner sen tidigare år o sen alla nya. Ni är fantastiskt mysiga allihopa. Glada , trevliga, hjälpsamma o ja det finns inte ord.


Fredag: Hade packat alla hästsaker i transporten och fyllt bilen med tält o annat nödvändigt o mindre nödvändigt.

Red Elviz en skogsrunda eftersom han behövde röra på sig, visste inte om det skulle ösregna när vi kommit fram o då bli omöjligt att rida. Sen var det bara att börja duscha honom. Schamponerade två gånger, den ena med silverschampo så han blev redigt vit.


Dags för egen dusch o sen lastade vi o åkte . Då var kl. ca 14.

Framme strax före kl 16. Fixade med papper o betalning i sekretariatet o redan då var det full gång på snack med gamla vänner. Kram o skratt. Fan vad nice!!

Elviz fick sin box o sen var det bara att  donka upp tältet i Camp Turbo.

Sen blev det hästsnack o grillen tändes.

Sov väl sisodär i tältet, men vakande iaf hyffat utvilad.


Lördag: Efter utfodring av pållen o oss själva så var det dags att göra Elviz vacker inför dagens första klass. Utställning var det, vi var 27 st vallacker i vår klass så det blev lång väntan då vi startade som nr 23 tror jag. Elviz skötte sig utmärkt. Vacker som en sagohäst. Fick fin 37 p av domaren. Hon tyckte han hade mycket bra kropp och fina torra ben. Bra va`? Kanske något kraftig hals o kunde ha lite större ögon?! haha skrattade nästan åt det. Visade honom på störrer utställning med tre domare i maj i år o där fick han 9 på huvud o hals med kritiken fin hals o bra ögon. Nu fick han bara 7 där. Skrattretande att ögonen kan krympa på 2 månader. Nåja i vilket fall som helst så fick jag beröm av domare för fin visning.


Dags för 1:a tävlingsklassen som var western horsemanship. Klassen gick ute o det blåste som fan så hatten nästan blåste av. Gjord en hyffsat bra ritt. Slutade på en 3:e plats.

Nästa var pleasure som absolut inte är vår gren men vi ville ju samla poäng. Fixade den oxå ganska bra, gick lite för fort varje gång vi passerade speakertornet annars bitvis bra form. Slutade 6:a.


Vår 3:e klass var versitale horse o gick i ridhuset som tur var. Gick oxå ganska bra. Kom 5:a.

Klass 4 var western riding. Där kunde han gått bättre män vi började bli ordentligt trötta. Urkassa byten, bläää. Tror vi kom 6:a där oxå.


Sist men inte minst kom reiningen. Då var vi helt slut. Gjorde egentligen inte så dålig ritt förutom ett dåligt spinn o ett skit dålit byte. Tror vi kom näst sist där iaf.


Slut på dagen, bara att duscha o sen mer snacka skit med friendsen. Sen var det ryttarfest med mycket god mat. Smet iväg tidig från den , ville inte rida bakfull dagen efter så det var nog bäst att komma där ifrån.


Söndag: Dags för RIKS MÄSTERSKAPET. Uppe kl 6 o fodrade en trött Elviz. Det hade regnat massor under natten men vi höll oss torra o varma i tältet iaf.

Två av våra klasser skulle gå ute men vi lyckades få dem inflyttade till ridhuset om vi kunde acceptera tidsförskjutning, klart vi gjorde då underlaget på utebanan var så kasst att hästarns riskerade göra illa sig i hovarna.

Medan vi gick o väntade dök min jobbpolare Hultis upp med sin familj o skulle kolla på oss. Hade vägarna förbi  liksom. Jättekul!

Red sent om sider en western horsemanship , ganska klurigt individuellt mönster men vi fixade en 5:e placering där. Pleasure nästa, hade funderingar på att stryka oss där då det inte är vår grej o för att spara på krafterna men vi red den iaf. Gick lite för fort ibland men stundvis bra form.

5:a där oxå. Inte fy skam p ett RM med mycket duktiga ekipage. 


Vår sista klass var REINING den absolut roligaste. Red fram , kändes ok. Drog inte på så mycket då vi faktiskt var trötta. Spinnen kändes iaf BRA.

Startade som nr 1. Bra då hinner man inte fundera så mycket. Blir inte speciellt nervös. Om det är bra eller dåligt vet jag ej.

Vi var 11 st startande så jag hade inte så stora förhoppningar på en medalj. Många duktiga hästar o ryttare.

Jag blev iaf jätte jätte nöjd med ritten. Kände att även om vi kommer sist så gjorde vi en bra ritt. Tyvärr så blev spinnen inte bra. Synd då han egentligen kan så bra. Men resten av ritten kändes så ok. Bättre volter än vi bruka få till. Han följde fint, inte som vanligt då han vill svänga åt sitt håll. Stoppen o rollbacksen gjorde han utan att slå upp huvudet så mycket.

Blev så himla glad.

När det sen var dags för prisutdelning så var det ovanligt spännande för flera andra ryttare hade oxå små missar så jag tänkte att sist ska jag väl inte bli. När de sen presenterade pristagarna från sista plats o framåt och vi inte blivit uppropade än när 4:e platsen var klar så blev jag riktigt pirrig. Wow inte 3:a heller men sen som 2:a. Shit vad jag blev lycklig, SILVER medalj på Riks Mästerskapet (typ arab SM).


Slutade på 3:e plats i Silver star cupen o 4:a i Gold star cupen.


Trötta och glada for vi hem till Lövslätten. Har lagomt landat i huvudet efter att jobbat idag. Elviz har fått vila ett par dagar men snart är det dags att dra igång o träna igen.


Bilder kommer snart då en mycket duktig hästfotograf Stefan Uppström tagit massor av foton på oss o ska skicka dem till mig.



Av Katrine - 26 juli 2009 21:34

Grattis på 1 års dagen MILLE!!!

Av Katrine - 21 juli 2009 14:10

Ja då närmar sig årets höjdpunkt "Scandinavian arabian championship". Ska bli så himla kul att få träffa allihop igen. Bara vi har vädrets makter på vår sida. Inte sköj om det blir blåst o regn. Elviz haaaaaataaaar nämligen sånt väder.

Åker ner till Strängnäs på fredag . Hoppas det blir bra väder här hemma nån dag innan iaf så det går att träna igenom kusen ordentligt en gång iaf. Blir mest träning i skogen när det är skitväder. Ingen ide`att bråka med honom på banan då han tycker vädret är äckligt.


Idag kom mitt efterlängtade träns som jag beställt till Elviz. Svårt att hitta nått som jag gillade ( ska passa en pojkhäst o inte för mycke blingbling) och som passar färgen på nya sadeln. Det var iaf till belåtenhet. Köpa tyglar till får jag väl göra sen. De gamla får duga fast det är fel färg. Hm gör de verkligen det?? Kanske det finns några att köpa på tävlingsplatsen, vi får se. Skulle nästan vilja ha en ny färg på padden oxå , börjar nästan tröttna på orange fast det spelar ju mindre roll. Egentligen så ÄR ju Elviz o jag orange. Ja alltså det är på färgen alla känner igen oss. HAHA!

Hade ett tag fundering på att byta ut vårt namn Lövslätten Araber eftersom vi har andra raser nu , inte bara araber o då fick jag ett förslag från en jobbkompis att vi skulle heta O-ranch. Hm tänkte jag vadå??? Fattar inte riktigt, men efter en stund så förstod jag att det blir orange om man säger det snabbt. Bra va`?


Nu är jag ledig från jobbet ända till nästa tisdag, SKÖNT!


Oj det blev ett lite snurrigt blogg inlägg, men vad gör det!

Av Katrine - 16 juli 2009 20:37

Vad tiden rinner iväg. Jobbat hela veckan. Har hunnit rida iaf.

Elviz har fått två vilodagar efter lördagens tävling. I tisdags så drog vi ut på en skön skogsrunda.

Igår onsdag var det dags för ett träningspass i paddocken igen. Lite tungridet efter regnet men det gick iaf att vara där.

Började i lugnt tempo, kändes väldigt bra. Han gick bra även på lite längre friare tyglar. Stopparna var helt ok och rollbacks oxå. Efter en halvtimme så började han toka sig , typ som bara han kan göra. Han såg nämligen min son o barnbarnen gå iväg med Krut på en ridtur. Elviz såg dem på långt håll o var då naturligtvis tvungen att börja spana åt deras håll. När han då blir tillsagd så tjurar han ihop. Styr jag in på en volt så fortsätter han rakt fram med böjd hals innåt, går jag på med skänkeln så skuttar han och små lättar. IOR åsna typ. Men jag är ordentligt envis så jag bara fortsätter , väntar ut honom med stadig skänkel o drivning. Han gav sig ganska fort o gick fram igen i både trav o galopp. Han var nog redan lite trött oxå så jag red inte så länge till. Han gjorde dock ett par OTROLIGT bra spinn iaf. Blir så jävla nöjd då fast min tränare Anders säger att jag inte får lägga mig där o vara fööööör nöjd för då stannar utveckligen av min ridning. Men det är så himla kul när man sätter dem.


Idag har vi varit ut på en skogtur igen. Har en liten skogsväg med mjuk o mysigt sandunderlag, där brukar jag sitta o jobba Elviz när det inte finns nått annat lämpligt ställe. Så det blir då fram å tillbaka. Det går de o.

Idag knallade vi på i skogen o klättrade lite men sen kunde jag inte hålla mig när vi kom till den där vägen utan jobbade Elviz där en stund.

Gjorde några byten på rakspår. Helt ok trots att jag hade vanligt bett på honom. Stoppade några gånger oxå. Väntade några sekunder, gav pytteliten vägledning till rollback. O wow han vände snabbt som tusan på en femöring sen iväg i galopp igen helt rakt. Skit skoj. Han fick så mycket beröm att han nästan ville stanna av sig själv o vända. Han är allt kul den kusen. Lika mycket som han kan va envis som IOR så kan han var mjuk, mysig o helt underbar som ja jag vet inte vad. Helt enkel bäst i världen.


Nu laddar vi så smått för Scandinavian Arabian sporthorsecup som går av stapeln om dryga veckan.

Av Katrine - 11 juli 2009 21:34

Ja då var den avklarad, vår deltävling nr 3 . Deltog inte i den första.


Sånt skitväder senaste veckan att jag var tveksam om vi skulle åka. Bestämde mig fredag em efter jobbet att jag skulle dra iväg. Då hade vi fått besked att tävlingen skulle kunna gå i stora ridhuset vid extremt dåligt väder.

Elviz hade haft 2 vilodagar så det var bara att sadla och ge sig ut i regnet. Som tur var så duggade det mest då. Red den s.k hinderstigen (inga hinder finns) X flera med mestadels trav o galopp så han skulle få springa av sig. Gick bra fast jag hade vanligt träns bett på honom.

Skitig som han var så fick jag duscha honom två gånger men blev inte 100% ren tycker jag (är kinkig på den fronten ).

Tur att jag har varmvatten i stallet att bada honom i.

Halvdan upp putsning av sadel o träns. Packa släpet och fixa till lite kläder.


Skulle inte starta förrän på em men eftersom vi var klara strax efter kl 08 så tyckte vi att vi kunde åka o kolla på de andra. Hade box bokad.


Hade ganska nära denna gång ca 6,5 mil bara. Tävlingen gick på Isaksbo gård utanför Avesta. Klubben som var arrangörer var FRSW.


Började min klass sent på em då inflyttat i ridhuset eftersom regnet fullkomligt vräkte ner emellan åt + att det åskade reält oxå ibland.

Min första klass var western riding på c-nivå. Gick faktiskt bättre än vanligt där. Han skötte sig helt ok, Vi slutade som 2:a av 8 startande (tror jag) bara ½ poäng sämre än den som kom 1:a. Summa, jag nöjder!


Nästa klass dröjde en stund så Elviz slöade till, han är känslig för åskväder. Tror fanemej att han får huvudvärk. Den klassen var en western horsemanship b-nivå. Gick halvdant, krånglade lite i det individuella mönstret. Slutade 5:a av 6 startande.


Sist som vanligt blev vår favorit klass Reining b-nivå. Slutade 2: av 3. Det dåliga berodde till 100% på mig denna gång. Halade upp tyglarna alldeles för mycket. Behöver längd för att spinna bra. På uppvärmningen satt det jätte bra men sen sket det sig. Nåja så illa var det kanske inte , såg iaf inte så ut på filmen som gubben spelade in. Bra det där med att filma så man kan kolla. Oftast så känns det som kattskit vissa ritter men sen när man kollar så syns det inte alltid att det var så. Skönt för annars hade jag väl gett upp för länge sen :):)


Nu vet jag till nästa gång vad jag MÅSTE tänka på . Tack Kerstin o Ullis för tipset! 


En deltävling kvar i Agria cup den 23 /8 i Ljusdal hos WRX. Bestämmer mig längre fram om vi åker på den.

Av Katrine - 9 juli 2009 09:14

Det hällregnar verkligen. Det finns ju inget dåligt väder sägs det bara dåliga kläder men idag så får det nog vara med både joggingrunda och ridning för min del.

Det kanske blir bättre men jag jobbar em pass så jag håller mig nog inne iaf tills dess. Finns massor att göra inne oxå , sånt som man skjuter på tills det blir dåligt väder nån dag o man bara vill var inne. Haha inte fan vill jag göra dessa saker ändå. Vill mest krypa ner i soffan med en filt över benen och pennan i högsta hugg och en tidning full av sudoku.


Elviz blev utsläppt för ett par timmar sen men han ville gå in efter en kvart. Han får väl va ute ett tag till iaf. De andra stackarna såg ganska blöta ut men hoppas att de ska kunna va kvar ute. Har inget spån i boxarna nu eftersom jag ska till o skura dem. Blir det kris så får jag väl fixa så de kan komma in. Som tur är så har de en ganska tät gran dunge upp i hagen så de kan gå in där .


Började jobba i går efter tre veckors semester o det kändes ganska ok, men det är kanske för att det är så kasst väder så det inte spelar nån roll vad man gör.


På lördag väntar 4:de deltävlingen i Agria cup som går i Krylbo. Får se om jag åker, vädret lockar inte och träningen kommer lite efter här hemma oxå denna vecka p.g.a det. Paddocken är swimmingpool just nu. Största anledningen är dock då vi endast är två anmälda till reining B och det är ju det som jag gillar mest. (Går inte bäst men roligast att rida.) Klassen stryks om det är färre än tre startande.

Jaja vi får väla se hur jag gör.

Av Katrine - 5 juli 2009 12:46

Nja inte riktigt men eftersom det åskat en del i veckan så har datorn fått vila ganska mycket.

Ångesten börjar så smått att krypa på mig, jobbet kallar igen på onsdag. Känns väl kanske inte så jobbigt som det brukar göra ändå för jag har ju trots allt haft bra väder nästan hela tiden. Och p.g.a det , det bra vädret så har jag inte hunnit med det jag tänkt ute i stallet. Skulle ha öst ur alla bäddarna och skurat boxarna men vem vill det när solen skiner ute o det är jätte varmt o gott. Inte jag iaf, men det hinns väl med det är ett tag kvar innan det är dags att stalla in igen.

Ska jobba sammanlagt 9 arbetspass sen ledig 6 dagar . Därefter jobb 3 dagar sen semester tillsammans med gubben min i 17 dagar. Troligen ingen utlansresa i år men vi far nog uppåt i vårt långa land på en tur iaf.


Veckan som gått har jag tränat Elviz flitigt på banan. Gått hyffsat, det senaste passet var i torsdags. Först var han bara för mycket, hade regnat lite så han var avsvalkad = pigg. Låg på hela tiden , trixade t.o.m för blommorna som växer i kanten på paddocken. Jag bet ihop och jobbade vidare. Red i ett friskt tempo i trav med samling o eftergift ganska länge. Samma i galopp. Plötsligt känner jag att han är med mig o inte emot mig. Kan börja gasa istället för att bara bromsa. Japp, nu gick det att fortsätta med det vi skulle göra. Stoppen var jätte bra och roll backsen oxå. Gjorde några bra byten oxå.

Så i det stora hela var passer bra, skönt!


Har hunnit med 3 träningspass med joggingskorna på denna vecka. Ca 7,5 km varje gång.


Elviz har fått vila fredag o lördag. Men idag har vi varit ut på en skogrunda på 1½ timme. Tog det ganska lugnt för framskorna börjar sitta lite dåligt o hovslagaren kommer i morgon. Vill inte att han trampar av sig dem så att hovväggen går sönder.


Igår var vi ner till Västerås på Big power meet en sväng o kollade på massa snygga bilar.





Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards