Alla inlägg under mars 2009

Av Katrine - 31 mars 2009 20:33

Red ut en sväng efter jobbet. Klättrade lite grann, ligger ju efter i planeringen men vem fan har bråttom?!

Det är all snö`s fel att vi ligger efter. Men Elviz är iaf rund o fin och musklerna börjar återvända. Han känns helt plötsligt väldigt positiv att rida, kan det vara våren och värmen som återvänder till en frusen arabsjäl eller är det helt enkelt matte som drabbats av nån form av posivitet? Kanske både och?! Desto bättre. Hjärnan aktiveras och går för högtryck, bokade ridhuset på fredag. Första gången för i år, hoppas vår grusväg är farbar så jag tar mig ut till stora vägen då.

I vilket fall som helst så var vi och klättrade lite inne i Benteskogen, lite mindre snö där solen värmt träden. Men på öppen yta som vi kom ut på var det snö upp till knäna på Elviz. Ojoj!


Idag var det Diva, Haadyah och Liberia`s tur att får en omgång med borsten. Fy katten vad de fäller. Kan nog samla ihop allt hår så det räcker att fylla en hel madrass. Stallgången är full av hår och jag har strån precis överallt. Mest i halsen tror jag. Skönt när de börjar bli "nakna igen", men det dröjer väl ett tag till.

Av Katrine - 30 mars 2009 20:41

Ja idag var det hovslagardags. Hade inte talat om för honom att vi skaffat en till häst och till råga på allt en shettis. När han kom så såg han snart att det var nått litet som stod i boxen. O vad är det här då , flinade han?? Hahaha!


Elviz skoddes om, lät snösulorna sitta en omgång till eftersom vi fortfarande har massa snö. Han ska ju skos om med slideskor bak så snart det är långvarigt snöfritt. Som vanligt tog Elviz en extra stund eftersom han kräver att hovslagaren ska klia honom med jämna mellanrum. Bortskämd , nä inte alls.

De andra verkades. Lilla Diva var riktigt duktig och Krut han skötte sig oxå fint. Synd att jag inte hade kameran i stallet för det såg ganska festligt ut när hovis gick på knäna runt Krut när han verkade honom. Inte lätt med en lite häst.

Av Katrine - 29 mars 2009 21:00

Morgon: Hämtade en till bal hösilage.

Lunch: Drog iväg till Avesta och hälsade på lilldotra Ullis med sambo.

Eftermiddag: Stor dotra Åsa med familj kom farande. Hon hade fått för sig att hon skulle ut o rida på Semlan som egentligen är hennes häst. Bara det att Semlan har inte gått på väldigt länge o då menar jag jätttte länge. Hon är väldigt pigg i vanliga fall så nu kan ni ju bara tänka er. Jaja vi sadlade iaf och bar iväg ut. Hon är 18 år men betedde sig som typ en 3 åring som burit ryttare 5 gånger ,nä mindre ändå faktiskt.

Med ryggen höjd så bar det av. Taktade hela tiden tills vi kom ut i lite djupare snö men så snart vi var ute på vägen var det dags att stäppa igen. Tur att klippan Elviz var med och spärrade vägen. Han tyckte det var mysigt med sällskap för en gångs skull men han tyckte nog att hon var bra underlig.

Trots att hon for på så vände han inte ens på ögat för att kolla vad hon gjorde , han bara knallade på.

När vi nästan var hemma så tog hon i en sista gång och gjorde nån riktig guttapärka hopp.

Ojoj dessa gamla araber.


Barnen fick oxå rida en sväng på Krut. Han skötte sig exemlariskt!


Av Katrine - 28 mars 2009 15:27

Idag har Kolsva barnen varit här och skötit om Krut. Ja iaf Jennifer, lilla Julia tycker det är skojigare att vara ute i snön o leka.

Först så mockade Jennifer och gjorde fint i boxen. Sen var det borstdax.

När han var ren och fin fast fortfarande lite blöt av den j...a snön  så sadlades han och vi gick ut på en tur. Jennifer har blivit så duktig att rida. Sitter verkligen fint i sadeln nu. Måste fixa en liten westernsadel till Krut snart så att jag får in tjejerna på rätt inriktning på en gång, d.v.s western och inte dressyr eller hoppning hahaha.

Nu har Krut varit här i två veckor och vi tycker att det fungerar jätte bra. Han är en pigg och framåt shettis. Han är fortfarnde kung i hagen. Haadyah som lämnade tronen då han kom o satte henne på plats går fortfarande undan för honom men lilla Diva klampar på och busar lite med honom. Hon har redan stått och dragit hoonom så många gånger i den fina grimma han fick av barnen då han kom så att alla fina typ pärlor på nosryggen har försvunnit.


Nu har vi varit och handlat då kylskåpet gapade fruktansvärt tomt. Har sen käkat Taco så nu är jag mätt o nöjd. Ja iaf för en stund. De som känner mig vet att det inte varar speciellt länge. Har typ världens största mage innuti som min gubbe brukar säga.

Nu ska jag slappa en stund innan jag går ut i stallet. Ska fundera en stund på om jag ska ge mig ut o rida en sväng trots det taskiga vädret.


Kramizar och ha en mysig lördag kväll!!

Av Katrine - 28 mars 2009 15:21

Grattis på 19 årsdagen Haadyah!


Haadyah är e. Assad u. Haydee


Har fått 7 föl

Ramirez f.-94 e. Ramses

Elviz f.-96 e. Elton

Kulirez f.- 99 e. Kulak

Limirez f.-00 e. L.M Limaal

LA Haatifah f.-01 e. L.M Limaal

LA Titanic f.- 02 e. Om EL Tanam

LA Haaydirah f.-04 e. Pakistan

Av Katrine - 27 mars 2009 18:56

Är det nån dåre som beställt detta väder eller?

Isåfall säg bara till så ska jag nog visa dig var skåpet ska stå!!!!!

Snöorkan ute. Var hyffsat på förmiddagen. Blåste lite kallt men jag var ändå ute och gick en rask promenad på rasten. Tänkte att det blir nog bra att rida en sväng när jag kommer hem, men icke innan jag hann hem så var det SKIT väder. Bara att skynda sig att mocka och göra klart med foder och så ta in det stackars krakarna. De stod med rumpan mot vinden.

Tur att jag red ordentligt igår innan jag for till jobbet. Jobbade iaf Elviz typ 50 minuter ,efter väg då men bättre än inget som sagt. Inte mycket att välja på. Hoppas på bättre väder i morgon.


Av Katrine - 25 mars 2009 21:40

Ännu kallare, -17 när ja klev upp 05.00

Hur gör man för att "gilla läget" ? Ja inte vet jag men det har ju blivit vår alla år så den kommer väl till slut.

I alla fall så var det slut på ledigheten. Jobb 7-14. Skyndade mig hem för idag var det stora familjen från Fagersta som skulle komma o sköta om Krut.

Inte stor dotra Åsa för hon jobbade men hon hade skickat Robban med alla kidsen Frej, Nikki och Mille. 

Hann mocka innan de kom men lämnade Krut`s box så barnen fick ösa lite kottar. Sen tog vi in Krut och borstade honom, men oj vad han fäller. Nikki hade mest jobb att plocka bort alla hår från borsten.

Allt vi gör och allt ja då menar jag ALLT jag säger så frågar hon varför? !!!

HaHa!

Sadel på. Med lite möda så får vi den på plats. Hihi han är lite rund om magen så det är inte helt lätt att få runt sadelgjorden.

Sen bar det av ut på en kort promenad. LIte halkigt men det gick bra.

Först red Nikki och hon ville ju givetvis inte kliva av. Men Frej fick oxå rida en bit iaf.

Lille Mille fick pröva att sitt i sadel han oxå o han såg ut att tycka det var mysigt.

Elviz fick vila idag:

Av Katrine - 24 mars 2009 17:50

Jaha då blev man blåst på våren ännu en gång. Nästan minus 8 grader i morse och massa mer snöööööööööö + att det blåste småjävlar oxå.

Inte alls kul, det var bara att lägga täcke på Semlan och Liberia igen. Elviz har ju alltid det men idag åkte det tjockare på för hu vad det kändes kallt.

Ville inte vara ute så efter stallpysslet gick jag in. Käkade frulle som vanligt och åkte sen en tur ner till min far o fikade lite. Sen var det lunchdax för kusarna och när det va fixat så passade jag på att gå in i stugvärmen igen, betalade räkningarna. Mindre kul men det måste ju göras.

När middagen var intagen så tog jag in hästarna, lite tidigt kanske men jag ville passa på att pyssla med några av de sex. Det blev Morsan(Haadyah), Semlan( Memsahi), Libban (Liberia) och Diva.

Elviz och Krut får vänta till i morgon. Har hästhår i flera färger mellan tänderna o ja överallt faktiskt. Ändå så fäller de ju inte så jätte mycket ännu.

Vita hår från Morsan och Semlan, mörkgrå av Libban och röda små fuxstrån från Diva.

Hoppas våren kommer snart !!!!!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21
22
23 24 25
26
27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards