Alla inlägg under december 2008

Av Katrine - 31 december 2008 14:35

Ja då var det årets sista dag. Alltså i morgon är det åter ett nytt år ,då som man lovar sig själv massa konstiga saker. Äta nyttigt, motionera ja o en massa andra saker som inte passar att skriva här;).

Samma sak varje år. Men i det stora hela så har väl det här året varit rätt ok tycker jag.

Nöjd med alla tävlingar Elviz o jag varit ute på. Varit ganska frisk tycker jag. Motionerat hyffsat, sprungit (joggat) två vårrus, tre blodomlopp och Tjejmilen. Familjen har utökats med en gosse, Mille. Och stallet har fått tillökning så sent som vid lucia då Diva kom hit. Ny sadel har jag köpt till Elviz och gubben min har fått sin dröm uppfylld då han fick köpa sin amerikanare, en Buick electra. Så en får väl inte klaga!!


När jag kom hem från jobbet idag så hade gubben min mockat ( han var ledig idag) så jag behövde inte rusa ut i stallet.


Vi ska väl försöka fixa till en lite god middag framåt kvällen.

Förrätt: Kräftstjärtar, räkor , rödlök och gräddfil på vitlöksbröd.

Huvudrätt: Fläskfile´, hasselbackspotatis och Creamy pepparsås.

Efterrätt: Hallon/blåbärsbädd med riven vitchoklad och coccos i ugn serverad med gräddvaniljglass.


Antar att vi sover innan kl. 22( haha). Börjar inte jobba förrän kl 14 i morgon så egentligen kan jag va uppe längre men är man en trötter så är man.


Fotot idag: Gamla morsan (Haadyah) och Diva . Ser ut som mor o dotter nästan. Diva följer Haadyah som en skugga o kollar allt hon gör. De är så söta.


Önskar er alla som läser min blogg ett riktigt Gott Nytt År / Katrine

Av Katrine - 29 december 2008 16:58

Dagen blev riktigt härlig trots att jag var flyförbannad i morse p.g.a gårkvällens raketer.

Kallt har det varit men fint. Min arbetskamrat Hultis ringde på fm och ville komma och titta på Diva. Det är hon som kom med förslaget på smeknamnet Diva, bra eller hur?!

Med sig hade hon en morot och ett hjärta av hårt bröd. Men Diva har inte riktigt fattat galoppen med det där att sånt är ätbart. Men Haadyah o Elviz hjälpte mer än gärna till.

Sen tog vi Oliver och gick en långpromenad i kylan. Det blev dryga 8 km. Fan vad skönt det var!!!!!!


Skulle pyssla med alla hästarna sen men min slitna tumme ville inte det idag så det fick bli bara Diva som blev borstad.


Fotot idag är taget på juldagen. Ojoj vad hon växer, hon har ju bara varit här sen lucia!!! 


p.s Åsa Nu har jag bara en biskvi kvar:) Kan avslöja att jag har inte bjudit på många. De flesta ligger i min mage. HIHIHI!

Av Katrine - 29 december 2008 09:58

Ja tom plånbok och tomt huvud.

Nejdå så illa är det inte. Julafton rullade på i häftig fart. Första gästerna dök upp redan 08.00 Käkade julfrulle med dopp igrytan och tomtegröt.

Sedan ramlade resten av familen in under förmiddagen. Barnen var ivriga till max, speciellt Frej som kollade noga igenom julklappshögen.

Efter Kalle Anka så käkade vi massor av mat. De små hade inte så mycket ro med maten, de väntade mest på tomten.

När alla var mätta så kom plötsligt tomten. Typiskt , precis när gubben min hade gått ut i stallet o skulle fodra hästarna. Konstigt för så är det varje år.

Massor av klappar och ändå mer papper. Vår vovve Oliver tycker det är jätte kul med allt papper.


Se droppade det av med folk. Vi hade varit sammanlagt 9 vuxna, 5 barn och 2 hundar. Kvar blev sonen med familj, de skulle sova kvar. Fram åkte godis ( jag äter inte godis), öl och ett spel Trivial persuit eller hur det nu stavas.

Oj vad vi hade kul. Skrattade så jag blev hes. Summa en riktigt lyckad julafton.


Juldagen blev en slappar dag. Naturligtvis så fick hästana sitt men inte mycket mer. På seneftermiddagen åkte vi till Fagersta till stordotra och käkade. Det var gott.

Så vart det annandagen = börjar jobba igen kl. 14.15

Julen över SKÖNT.


Jobbat hela helgen.

Igår kväll när jag kom hem kl 21.30 så slängde jag mig framför tv`n och käkade lite skinkmacka. Slumrade till och vaknade av en smäll????

Då var det nån tokjävel som stog ca 200 m från vårt hus och stall och smällde raketer och smällare. Hur fan kan man vara så dum i roten. Nog för vi bor på landet men för det så måste man väl tänka sig för. Det smällde nog i 20 min. Resultatet blev ju att hästarna var oroliga och likaså hunden.

Usch vad irriterad jag blir. Det var ganska stökigt i boxarna idag så de hade helt klart varit oroliga.

Dessutom så hade de knäppskallarna lämnat allt skräp kvar på platsen där de roat sig med smällar och raketer. En sak är säker , de måste ha gott om pengar för det var nog inga billiga grejer de sköt i luften.



Av Katrine - 22 december 2008 21:03

Slut på ledigheten, åter på jobbet.


Slutade kl.14, hem i racerfart. Ut med hunden , ge pållarna lite hö.

På med ugnen, rulla in skinkan i folie ( ja alltså julskinkan), in i ugnen.

På med stall kläderna och ut o mocka. Hann klart med allt , in med hästarna och så kom hovslagaren kl 16. Där slog jag nog världsrekord.


Elviz fick på skor igen med snösulor , brodd o allt. Han var så nöjd att få stå på gången och bli ompysslad. Pekar på olika ställen på kroppen som han vill bli kliad av hovslagaren. Han kan allt den hästen.


Diva`s hovar blev lite verkade , det var inte längesen hon blev tagen. Men iaf så fick hovlagaren lyfta lite och bekanta sig med henne. Hon protesterade lite grann men inte av värsta slaget. Hon är väldigt stark den damen.


In igen, o där stod maten serverad. Mums! 

Av Katrine - 21 december 2008 18:33

Nä inte direkt.

Igår for vi till Västerås och handlade färdigt julklapparna. Varje förbaskade år så säger vi att det inte ska bli så mycket men likfan så bara handlar man.

Hästarna fick vila helt från mitt pysslande för de var så blöta när de kom in.

Idag var vi till Fagersta och handlade all mat. Oj vad mycket det blev:)

Åkte redan vid 8 tiden så det var nästan inge folk alls. Skönt!


Väl hemma så stökade jag färdigt i stallet. Sen har vi städat o städat o städat. Fy vad tråkigt. Trodde att julstämningen skulle infinna sig när tomtarna kom fram och sillen blev inlagd, ja t.o.m så klädde vi granen men nej det blev inte bättre.

Blir nog bra iaf när barnbarnen kommer på julaftonen.


Hästarn kom in och blev ompyssalde. Lilla Diva gör fina framsteg varje dag. Har precis börjat att så smått träna henne att stå uppbunden. O så tränar vi att lyfta hovarna ( hon har ju inte gjort det så många gånger i livet, bara vid verkning). Det går bra. I morgon kommer hovslagaren så då får vi se hur det går.

Av Katrine - 19 december 2008 12:30

Ja då var det fredag igen. Var tvungen att tänka efter i morse vad det var för dag. Är man ledig flera dagar i sträck så blir iaf jag alldeles dagvill.


Diva och Haadyah fick stå inne lite längre idag för jag tänkte byta hage till dom. De ska gå på framsidan av stallet. Hagen på baksidan är bara en reserv och nu när det inte är nå tjäle i backen så blir det väldigt skitigt där.

Tyckte det var bäst att vänta på ljuset så hon ska se staketet. Hon blev väldigt förvånad att vi skulle gå åt andra hållet. Tänk vad fort de vänjer sig. Hon har ju bara varit här i snart 6 dagar.


Hon tyckte det var spännande. Kollade in de andra hästarna, knallade runt och utforskade.

När jag var ut och gav dem lunch hö så busade hon runt lite, det har jag inte sett tidigare. Men iof så har det ju varit lite skare o då är det ju bara jobbigt att skutta på. 


Ja just fredag = pizza dag MUMS

Av Katrine - 18 december 2008 21:00

Idag på em kom Åsa med familj. De är de första som kom o titta på nyförvärvet.

Frej blev jätteförvånad att hon var sååååå stor, hon är ju bara 6 månader o då är man väl liten eller???

Åsa tyckte hon var liten o jätte söt. Kul!!!


Av Katrine - 17 december 2008 18:18

Tog en ridtur på förmiddagen. Elviz blev lika lycklig idag som igår att få komma in och bli ompysslad utan att de andra pållarna är inne.

Det var mycket snö kvar på träden, fick lov att passera med öppna grind metoden när träden hängde över vägen. Var en del snö att pulsa i.

Snön rasade från träden så man blev nästan ihjälskrämd när det bumpade till i huvudet. Tur att jag hade hjälm, det hade nog Elviz oxå behövt.


Idag fick Diva vila från min görarent behandling. (Tror hon tyckte det var skönt.) Tog in dem redan vid kl.15 för vi skulle till banken och skriva om lånen. Oj vad 5 år går fort.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards