Alla inlägg under juli 2008

Av Katrine - 29 juli 2008 20:25

For iväg till Strängnäs för ännu ett träningspass.

Åkte tidigt för att slippa värsta värmen iaf på ditvägen.


Kom fram i god tid innan vi skulle träna så jag hann bort till min lill häst.

Eftersom de går på bete så är hon inte så van vid människor men idag kunde jag börja klia på rumpan och snart så gillade hon nog mig bra. Det gick att klia både här o där. Det slutade med att jag hade två fölungar breddvid mig som ville bli kliade. Så söta.


Träningen gick bra. Jobbade med mer fart i galoppen på volt och sakta farten med sätet utan att ta i tyglarna. Svårt men vi lärde oss ganska bra på slutet. Stoppen var helt ok idag och spinnen och bytena ska jag absolut inte klaga på.


Varmt var det men Elviz verkade inte lida speciellt mycket av det.

Av Katrine - 26 juli 2008 20:21

VÄLKOMMEN Mille , vårat femte barnbarn.


Grattis Åsa o Robban till den fantastiska sonen o grattis Frej o Nikki till lillebror.


Mille var 4080 g tung och 51 cm lång .


Kramizar Stolta Mormor o morfar

Av Katrine - 24 juli 2008 17:54

Ledig dag, den enda denna vecka. Phu!

Åkte ner till Strängnäs och hälsade på min nya lilla pålle. Hon är så söt.  

Elviz fick stanna hemma idag, det tyckte nog han var skönt. Red på em när jag kom hem. Det var jätte varmt. Hade glömt sätta på sporrarna så jag tänkte jobba med lite avslappnings övningar , det gick bra.

Ökade farten något och tränade några stopp. Ibland gissar han att vi ska stoppa i bortre änden av rakspår så då var det bara att driva på. Blev trött i mina redan trötta ben.

Avslutade med spinn åt båda hållen, o vips så hade han fixat dom med bravur. Jätte duktig!!! Satt av och gick till stallet.


Dagens foton är min AAJ Talinda Starlight f. 11/6-08

e. Starlight Slim

u. Taco B Linda

Av Katrine - 20 juli 2008 22:00

Ja då var det roliga slut för i år då!

Åkte ner till Näsbyholm i Strängnäs i fredags eftermiddag. Bilen o transporten fullpackade. När vi kom fram så anmälde vi och stallade in Elviz i boxen. Tyvärr så fick vi plats i de nya uteboxarna och det blir väldigt varmt där. Sen var det bara att försöka få upp tältet. Det gick relativt lätt.

Red Elviz en stund på utebanan.

Sen var det dags att grilla lite. Hade tagit med fläckfile och potatissallad.

Knallade sen över till " Camp Turbo" där alla våra underbara vänner satt. Många mysiga western människor som vi träffat tidigare år. Bl.a Madde från Turbo star arabians, Carro och hennes mamma, Elinore o hennes mamma, Systrarna Tulesjö + flera.

Det blev en o annan öl så efter nån timme så var historieberättandet i full gång. O gösses vad jag skrattade. Vaknade på lördag morgon med ont i skrattmusklerna i magen.


Lördag morgon = tävlings dag 1

Dagen började med utställning. Vår klass den för vallackerna började ca 9.30

Gjorde i ordnng Elviz i god tid med diverse pälsglans , glitterspray och vaselin runt nos o ögon. Han blev så fin!

Vi startade bland de sista i klassen. Han var på G i defileringen men var lite lojare vid den individuella visningen. Fick hjälp av Madde och annan publik att heja på honom.

Vi slutade på 4:de plats av 23 startande. 37 p. Delpoängen var Arabtyp 9, skritt o trav 7, ben 5, huvud och hals 9, överlinje o kropp 7.


Första ridklassen vi red var en Versitalehorse som vi bara tävlat i en gång förrut. Gick riktigt bra blev 4:a. Slog i bommarna lite när vi ryggade L annars ganska ok.

Sen var det dags för Western horsemanship. Där blev vi utan rosett , kom 8:a. Domaren tyckte han gick med sänkt rygg?? men det tyckte inte jag för då brukar det kännas stuttigt och inte såg det ut så på videofilmen heller!?

Pleasure nästa. Som jag sagt tidigare så är det inte vår favorit gren . Men vi kom iaf 5:a och fick rosett.

Western riding kom sen. Den gick sämst av allt tycker jag. 5:a o rosett !?

Sist men roligast var Reiningen. Gick så där. Kom 3:a.


Sammanslaget så kom vi på en 5:e plats i Silver/Goldstarcupen. Vill inte påstå att vi presterade 100% men så kan det vara ibland.


Lördag kväll. Efter en skön dusch så lyssnade jag på Tommy Gustavsson som höll föredrag om sadelutprovning. Väldigt intressant.

Sen var det dags att gå på ryttarfesten. Vi fick typ grillad karre och potatisgratäng. Det var gott men kanske väl lite för att mätta mig iaf.

Efter maten gick vi med Madde och hennes gubbe kent till " Camp Turbo". Verkade var mer drag där. Gösses vad kul vi hade. Vet inte riktigt vilka som var där men det blev en o annan historia även denna kväll efter ett antal öl. Flera historier berättades av vår domare John Sjösten. Med var även domarsekreteraren Pernilla Sjöström, som är jätte rolig och trevlig.

Ganska sent drog vi upp till ryttarfesten. Men där var väldigt lugnt, men inte så länge till. Vi westernryttare drog i gång en vild dans till de två trubadurerna som var där o spelade. Hujedamej vilket klös. Vi chockade nog många . Kul var det iaf.

Kom i säng framåt 01.45


Söndag morgon. RIKS MäSTERSKAP!!

Morr, första klassen börjar kl 09:00.

Gårdagens tävlingar gick i ridhuset men idag var det vår tur att vara ute. Bläää.

Började med Horsemanship. Svårt mönster. Högergalopp, skritt, förvändgalopp till höger, stopp 1 1/4 spinn, förvänd galopp till vänster, stopp rygga. Gick väl så där. Skyggade för publiken i första förvända. Sen var han helt ur spår på railworken. Sprang med spettsade öron, skyggade. Usch fy! Svor mellan tänderna, vad säger jag inte. Slutade 5:a.

Pleasuren gick lika dant. Sprätt, sprätt. 7:a.


Som tur var det lunch uppehåll så jag kunde varva ner. Reiningen startade efter lunch och den gick i ridhuset. Försökte skärpa till Elviz lite.

Tyckte faktiskt att den gick hyffsat. Snubblade till en gång. Bytena kunde varit bättre men spinnen var ok. Fick en 3:dje plats d.v.s en BRONS medalj i RIKS MÄSTERSKAPET. Det blev jag väldigt glad för.


Summan av det hela så hade vi skit kul. Längtar redan till nästa år. Kunde ha gått bättre. Kändes urruselt men efter att ha sett videofilm på alla ritter så såg det inte så illa ut som det kännits iallafall.


Nu laddar vi på nytt!!!!


Av Katrine - 17 juli 2008 22:00

Håll i er nu alla mina nära och kära, vänner och ovänner. Det är faktiskt sant jag har köpt en Quaterhäst.

Ett fantastiskt fint stoföl e. Starlight Slim u. Taco B Linda

Hon är född hos Anders Josefsson

Hon är allt jag inte skulle ha. Om jag skulle köpa Quater så skulle det vara en hingst, inte föl och inte fux. Hm!!! Nu blev det ett sto, föl och fux.

Men det blev kärlek vid första ögonkastet så vad gör man?!

Mer information om denna varelse kommer.


Av Katrine - 13 juli 2008 19:22

Ja man kunde nästan tro det. Hade en omfattande rengöring av Oliver idag.

Klippte klor (nått som han verkligen hatar), klippte hår mellan tårna och duschade. Han gillar att duscha men ser verkligen ut som en utomjording när han är våt. Han har ju väldigt mycket päls  så det tar en stund att schamponera och skölja.  Han ruskade sig efteråt så hela badrummet var blött och väggarna fulla av hundhår. Morr!

När badandet var klart landade han på en handduk i hallen och blev fönad,  det tycker han är jätte skönt. Vädret var fint så vi kunde gå ut i solen och torka det sista. Nu har vi tillfälligt en ren och fin hund som luktar gott men det är bara för någon dag antar jag:).

Av Katrine - 10 juli 2008 20:37

Ja då var det dags för Elviz att få en grundlig massage av Anna igen. Han tyckte det var toppen, han grejade men munnen hela tiden. Gäspade och hade sig. Hon hittade inget att anmärka på. Musklerna var lite hårda men inget konstigt då han tränas.

Fick i läxa att vara noga med att stretcha honom efter träning.


Eftersom Anna även är vår tränare i Centrerad ridning så hade vi planerat in lektioner i dag. Först ut var Kattis på Pontiac, Inger på Kalle och Tesan på Amanda.

Sen var det dags för mig o Elviz, Tina o Nisse. Idag ägnade vi timmen åt att träna förvänd galopp. Inte helt lätt men efter en stund gick det hyffsat. Iaf åt ena hållet. Prövade jobba i åttvolt o behålla samma galopp.

Så nu har vi fått ytterligare en läxa att träna på. Kul!

Av Katrine - 8 juli 2008 22:30

Efter jobbet idag så bar det av till Strängnäs för träning igen. Slutade kl 14 så det var bara hem o lasta o iväg. Som vanligt blåste det mycket. Tycker det är jobbigt att dra transporten då. Det tar lite längre tid att åka då men Elviz o jag kom fram i tid.

Anders kollade upp lite av det vi tränat på tidigare. Han var nöjd med oss. Rakspåren gick bra idag, han ökade mer självmant och sänkte sig fint. Stopparna var oxå godkända, satte inte upp huvudet. Men allra bäst var spinnen, han vet vad han ska göra nu så det blir mer avslappnat.

Sen bar av hemåt igen , landade på stallbacken strax efter kl. 21. Hungrig som en varg, hade bara hunnit äta en macka och en banan till lunch.

Ovido - Quiz & Flashcards