Alla inlägg under februari 2010

Av Katrine - 26 februari 2010 08:55

  


Grattis Julia på 4 årsdagen kram farmor o farfar!

Av Katrine - 26 februari 2010 08:32

Ja nu har tiden runnit iväg som fan igen och mina blogginlägg blir bara glesare o glesare. Ja nu är det ju inte tidsbrist jag kan skylla på heller för den senaste veckan har jag varit hemma o sjuk igen, för andra gången sen nyår har jag blivit anfallen av nån jävla envis förkylning. Har väl aldrig varit så utsatt tidigare som jag är nu efter att vaccinerat mig mot svininfluensan. Jävla gris!!


Förra fredagen vaknade jag med huvudvärk , ont i halsen och rinnande näsa. Skulle jobba helg så skam den som ger sig. Åkte iväg på mitt kvällspass men redan efter tre timmar var jag riktigt risig. Kunde inte få ut nån vikarie så jag jobbade färdigt kvällen tack vare en bussig arbetskamrat som fick slita lite extra. Tack Carina!

Sen var det bara att kasta in handduken. Lördagen låg jag i pricip still hela dagen. Men vad hjälpte det, nu har det gått en vecka o jag är fortfarande jävligt förkyld. MORR!!!

Var o tog nya prover förra onsdagen , ska väl ta mig i kragen o ringa o få svar. Få se om det ger samma svar denna gång på mina leder.

Tillråga på allt elände så kunde jag fått komma nästa vecka o operera min tumme men fick lov att tack nej. Fungerar dåligt att sköta 6 hästar med en hand i några veckor. Kan bli allt från 2- 6 veckor. Synd för har jag fått göra det nu så skulle nog tävlingsäsongen vara räddad men måste jag vänta tills hästarna kan gå ute så blir det nog sämre på tävlingsfronten iår. Jaja , får väl se hur det blir.


En till tråkig nyhet är att vi nu sålt shettisen Krut. Vi har haft denna mysiga kille i ett år snart men barnbarnens intresse har svalnat. Det är ju ingen gammal skrupplig ponny utan en relativt ung sådan så vi tyckte det var bättre att sälja än att han ska gå här o ha tråkigt.

Meningen var att förre ägaren skulle köpa tillbaka honom om han blev till salu igen men första beskedet var att det inte gick så jag satte ut en annons och fick svar direkt. Två familjer som var starkt intresserade, men som tur var så i sista stund så hade förre ägaren ordnat det så Krut får flytta tillbaka dit och det glädjer oss . Verkligen skönt att slippa bekymra sig hur han får det.


Ska fundera lite på om jag ska fortsätta blogga eller inte.




Av Katrine - 17 februari 2010 10:02

  

Ja då har det gått en vecka sen vår lilla (stora) pålle Haadyah alias Morsan fick vandra vidare. Vissa dagar är svårare än andra, minnen dyker upp.

Som tur var så kom lill dotra Ullis hem hit från Njurunda (Sundsvall) o hälsade på i fredags o stannade tills igår. Katterna var oxå med så det har liksom varit full rulle på kattfronten här. Hon hade bakat kakor till oss, närmare beestämt 10 sorter. WOW.

Son med familj o Ullis var här och grattade gubben i lördags så då käkade vi smörgåstårta och en j...a massa goda kakor. Måste kanske erkänna här att de absolut godaste kakorna i hela världen BISKVIER som Ullis bakat gömde jag i frysen då. VILL HA DEM FÖR MIG SJÄLV!

I lördags var vi till Fors o hämtade nytt hösilage o det var jätte fint. Luktar iaf som det ska. Plånboken blir bara tunnare o tunnare. Fakturan från djursjukhuset har oxå ramlat ner i bravlådan o den var banne mig inte rolig att se. Tur att man har en lite buffert att ta av , man vet ju  vad det bär i väg ekonomiskt med dessa djur ibland så det är nog bra att ha en lite gömma att ta fram ibland.


SKulle varit iväg på träning för Mia Ekström igår men vår bil var ju fortfarande på verkstan så det bidde inget. Tog in Elviz för en liten ridtur efter jobbet istället men det fick jag oxå lov att ställa in för vårt lilla lejon shettisen Krut hade bitit Elviz i underläppen så han hade en stort jack som blödde o en flärp hängande. FAN FAN FAN.

De går inte i samma hage men eftersom strömmen går fram dåligt p.g.a all snö så kommer de åt varandra och står o bråkar med varandra.

Pratat med vet idag som sa vi kunde avvakta o se hur mycket det drar i hop sig och kanske putsa till det senare. SKit oxå ett jack på min vackraste springare.


Har bokat tid för mina små katter oxå, nu är det dax att bli av med stenarna.




Av Katrine - 16 februari 2010 21:00

  

Grattis gubben min på 52 års dagen!

Av Katrine - 11 februari 2010 08:20

  

Min älskade lilla pålle Haadyah fick i går kväll avsluta sitt 20 åriga liv på djursjukhuset i Strömsholm.

Man vänjer sig aldrig vid detta att ta farväl. Haadyah har funnits hos oss sen hon var föl.

Rolig häst att rida , hon gick några distansritter som ung o sen har hon verkat i avelboxen. 7 föl har hon fått bl.a Elviz o Haaydirah som finns kvar hos oss.


I går morse när jag släppte ut henne så var hon precis som vanligt, åt o mådde gott. Ca 1½ timme senare så såg jag att hon vill gå o lägga sig. Började då att gå med henne. Vi gick o gick o sen fick hon vila men det ville inte släppa. Fick tag på veterinären som skulle komma senare om det inte släppte.

Blev inget bättre, ringer vet. igen som var på väg.

Vågade inte lämna henne utan uppsikt i boxen för hon hade just rullat fast. Jag var upp på skullen en kort stund o då jag kom ner så hade hon rullat fast. Paniken växte, hon låg med huvudet fel så hon kunde absolut inte resa sig. Fick väl fram nån sån där styrka som man egentligen inte har för jag fick fatt i ett framben o till slut så lyckades jag vicka henne tillbaka. Nu vågade jag inte släppa henne med blicken.

Vet kom 13.20, hon fick då smärtstillande men det hade dålig effekt. Verkade inte vara förstoppning för hon bajsade flera gånger. Vet. kunde inte känna nått större fel som tarmvred eller så men det var mycket gaser o dåligt tarmljud. Blindtarmen var något "tung".

När klockan var 15.30 ville jag inte vänta mer utan vi lastade och for till Strömsholm. Natruligtvis så har vi bilen på verkstaden men vår snälle son lånade ut sin så vi kunde åka.

Kl 16 åkte vi o var nere halv 6. Diverse undersökningar gjordes. Pulsen låg lite högt. Fortfarande mycket gaser. Blodprovet visade att hon var ej uttorkad iaf.

Prover togs från bukvätskan som visade höga värden o blod i. Inte bra. Dax att börja fundera på opertion. Under tiden fick hon mer smärtstillande som hon svarade dåligt på. Hon fick gå in i en box för att vi skulle se hur hon betedde sig. Men nej hon hade fortfarande jätte ont. Efter en stund bestämmer vi oss för att inte förlänga hennes lidande mer. Alternativet var ju en stor bukoperation o hennes ganska höga ålder sa oss att hon skulle få slippa all smärta som kommer med op. och typ 2 månader på box.

Vet sa att det kunde vara nått stopp längre bak eller med tanke på att hon är skimmel så kunde det va en tumör. Men som sagt enda sättet o rädda henne var en stor operation.


Så nu springer hon på de evigt gröna ängarna.


Skulle jobbat kväll igår men fick akut semester o idag bara går det inte att åka o jobba. Tårarna rinner hela tiden, skakar o darrar p.g.a att jag bara hann äta frukost i går o en mugg youghurt när vi kom hem på kvällen.

Började denna dag 03.15 med en mugg kaffe, måste ta igen allt som inte dracks igår så jag blir människa igen.


De andra hästarna verkar lite låga idag, de funderar var deras boss har tagit vägen. Lilla Diva gnäggar o funderar var box grannen är. Men nu har jag berättat för dem så nu förstår de.


Kommer att sakna dig länge HAADYAH!

Av Katrine - 6 februari 2010 16:07

  


Liten har blivit stor "GRATTIS" Frej på 8 års dagen!!


Hade önskat att vi fått  komma på ditt kalas. KRAM från mormor o morfar.

Av Katrine - 5 februari 2010 19:03

Oj nu har det visst gått en vecka eller mer sen jag skrev nått. Det har visst blivit februari oxå.

Förra helgen jobbade jag och sen har tiden bara runnit iväg med värk = värktabletter, mockning och strömlöst o nästan insnöad o ja fan vet vad.


Hästarna har käkat upp hösilage för sisodära 15 000 kronor så det var dax att köpa mer. Fick tag på nära håll år. Bra tänkte vi , vilken tur. Men det sket sig som sagt. Första balen var dålig, alltså snustorr, o jävligt jordig o dammig. Otur tänkte vi , öppnade en till men den var lika jävla dålig. Tänker inte fodra av det, det bästa är endast gott nog till våra kusar.  Nu har vi fått tag på nytt som vi ska hämta nästa helg.


Vädret har ju varit skit jobbigt, iaf här där vi bor. SNÖ SNÖ o åter SNÖ. Vägen plogas sist i hela landet o strömlöst blir de så fort det kommer nån form av nederbörd eller om det blåser.


Igår jobbade jag kväll så jag hade fixat allt i stallet så gubben min skulle ta in hästarna när han kom hem. Hm men då fanns ingen ström. Han fick strutta runt med en stor lykta i handen o försöka få in allihopa som naturlitvis tycker det är äckligt att gå in i svart stall. Men det gick bra iaf o alla stod i rätt boxar.


Så var det fredag o ledig helg framför mig, skönt! For till Fagersta för att inhandla fredagspizza . Passade på att åka till vårt älsta barnbarn Frej som fyller hela 8 år i morgon. Lämnade alla presenter som han blev glad för. Stannade en liten stund medan han öppnade. Ja, vi är ju inte direkt välkomna där så vi åkte snart hem igen. Ni vet blod är faktiskt inte tjockare än vatten så är det!



Ovido - Quiz & Flashcards