Alla inlägg under september 2009

Av Katrine - 30 september 2009 18:14

Känner mig faktiskt liten aning trötter, ja i kroppen iaf. Igår var det dags för ett träningspass för Mia Ekström igen. Slutde jobbet kl 13 som tur var så jag hann hem och fixa klart allt i stallet o käka lite innan det var dags att åka.

Åsa med familj hade hand om Krut så där slapp jag mocka. Krut blev longerad en stund och sen red Nikki. Krut var pigg men allt gick bra.

Åter till träningen, vi började rida olika övningar med koner o bommar. Mycket precisions arbete. Ganska svårt faktiskt. Elviz tränas ju mest i reining och älskar att galoppera. Nu fick han lov att ta det lite coolare liksom. Han jobbade bra. Rygga L gör han av sig själv och sidepass fixar han oxå själv. Typiskt araber:). Tyckte Elviz var lite otålig på slutet, ville inte stå still. Förklaringen kom då vi kom hem för han skyndade sig in i boxen och kissade massor. Stackaren inte undra på att han inte kunde stå stilla.

Kom hem sent men träningen var jätte kul.

Idag på förmiddagen åkte jag till Skinnberg och mötte min arbetskamrat Hultis. Vi tog hundarna och gick på långpromenad. Lång blev den, hela 3 timmar gick vi o som tur var så hade vi lite fika med oss i ryggsäcken. Även till hundarna. Nu är både jag o Oliver jätte trötta av allt gående i skog o mark. Skön trötthet är det. Mockade o donade i stallet tills hovslagaren kom kl 16. Elviz skulle skos igen trots att det var bara 6 veckor sen sist. Det gick bra fast Elviz bara vill bli kliad. Som vanligt då säger hovis. Han tycker att Elviz måste vara den bortskämdaste hästen av alla i hela världen men även snällast. HIHI!



Av Katrine - 27 september 2009 19:44

  

Jennifer o Krut


De var den helgen de. Kan inte fatta att det går så jävla fort. Vaknar tidigt gör jag ju oxå så jag tar minsann vara på alla tänkbara timmar.


Igår red jag ut tidigt eftersom son med familj skulle komma o vi skulle ta en tur till Kopparbergs marknad. Å hur kul är de på en skala. Fint väder = massor av folk. Gick relativt snabbt att få parkering men sen var det till att trängas. Tycker inte att det verkar som att folk handlar speciellt mycket utan vandrar på kö som ett jävla lemmeltåg. Vissa dårar armbågar sig fram precis som om de skulle gå miste om nått. Knäppskallar.

Vi var väl inte där speciellt länge. Handlade bara några renkorvar och cockosbollar.


Jessika hade köpt massor av flötiga men goda munkar så vi fikade när vi kom hem hit igen. Sen red Jennifer en tur på Krut. Han har ju blivit en aningen smalare så nu går det att ha sadeln på hyffsat. Hon red på ridbanan den här gången. Först var hon lite osäker men kaxade på sig vartefter. Red själv nästan hela tiden. Krut skötte sig bra. han är en riktigt pigg krabat. Vid minsta smackning så börjar han trava. Jennifer fick öva på att lägga små volter , det gick bra . Hon var så mallig!!


Idag söndag så kom Åsa med familj och tog hand om Krut. Nikki red ut en barbacka tur . Efter att jag ridit en sväng i blåsten så åkte vi en sväng till Västerås o handlade presenter till Jennifer som snart fyller år.

Köpte lite gott fika bröd och passade på att hälsa på min far på hemvägen. Å nu är det kväller igen och snart börjar en ny vecka. Har en del planerat denna vecka så det är snart helg igen vilket innebär arbete hela långa helgen. Som sagt bara att gilla läget!!




Av Katrine - 25 september 2009 19:17

Ledig, kan det bli bätte. Vädret ser ut att bli bra hela helgen dessutom.

Har faktiskt inte käkat fredagspizza idag. Vi har tröttnat, utan vi har ätit hederlig husmanskost. Mycket godare är det. Det blev stekt potatis, korvsnuttar, stuvad spenat med ägghalvor. MUMS!


I går kväll var jag till ridhuset igen för ett träningspass. Gick bra faktiskt. Jobbade med läxan vi fick av Mia.E ungefär halva tiden , sen körde jag lite reining övningar. Elviz var såååå duktig. Spinnen satt fint och han gjorde även några riktigt bra stoppar oxå. Nöjder med passet alltså.


Vaknade som vanligt tidigt även fast jag var ledig. Var ruggit nära att åka på ryggskott kändes det som. Fick röra mig sakta som fan i början. Gick bra iaf. Kändes bättre efter ridturen faktiskt. Det var otroligt mysigt att rida ut i dag. Vädret var fint det enda som stör är de där jävla älgflugorna. MORR!


Nu är det kväll igen och förutom lite krallig i ryggen å ont i vänster tumme så har jag fått ont i höger axel. Svårt att lyfta armen men det blir nog bättre i morgon (kanske). Det är väl när det börjar bli kallare ute som en sån här gammal tanta får värk här o där. Gamla skador som gör sig påminda då.


Kattungarna växer o frodas. De är själständiga och väldigt keliga. Kurrar o gosar. Så fort man visar sig kommer de farande. Favoritstället för tillfället är skohyllan i hallen. Idag har de även hittat till hundmat skålen o den var spännande, hoppade ner o satt i den.


På fotot sitter gänget runt matfatet. Från vänster sitter Findus, Pantera, Puma, Mimmi och Felix.

På det andra sitter vår lilla kille Findus o funderar.



,  


     




Av Katrine - 21 september 2009 18:54

  

I bland undrar jag var tiden tar vägen egentligen. Det är ständigt en ny dag o plötsligt så är det kväller igen. Märkligt eller hur?


Känns iaf jävligt (ursäkta) skönt att ha fått tillbaka energin som jag tappade bort under ca en veckas tid. Nu är det kanske lite för mycket i stället, försöker hinna mer än lovligt.


Har satt igång lite smått att jobba med Diva. Har haft lite tålamods arbete för henne, som att stå uppbunden t.ex när matte flätar manen, testar massa olika täcken o annat smått o gott. Hon är jätte duktig.

I torsdags var veterinären här och gjorde ID kontroll och chipmärkte henne. Inga problem alls.

O i lördags jobbade vi en lite längre stund med att gå över bommar coh prasslande pressening. Som om hon skulle bry sig då. Tycker det är lite träligt bara när vi går fram o tillbaka hela tiden. Hon fattar nog inte vitsen med det riktigt. Haha. Körde ett pass med paraplyträningen oxå. Hon blinkar inte ens en gång fast jag fäller upp de o flaxar på. Cool tjej!


Elviz har blivit riden ordentligt hela förra veckan så han har fått vila idag. De andra pållarna är ompysslad och gamla morsan (Haadyah) har fått manen o svansen tvättade.


Krut har blivit riden och ompysslad av barnbarnen 3 gånger förra veckan o så har han blivit badad. Det är med andra ord full aktivitet i stallet nu när det börjar bli höst.


Kattungarna bara växer, de är duktiga att äta burkmat. Har haft "pott" träning med dem så nu går de på lådan allihopa. När jag kom hem från jobbet i dag så mötes jag av fem små mjauande kattungar. Kan det bli bättre!!!


Det har varit full fart med barnbarn oxå under helgen. I lördags kväll kom Nikki o Mille o skulle sova över här, det var första gången Mille skulle sova borta utan mamma o pappa. Det gick jätte bra, han sov så gott bedvid mig i sängen o vart inte alls ledsen då han vaknade o upptäckte att det var mormor som låg där o inte mamma.

Sen har familjen Kolsva oxå varit här så det har som sagt var varit full rulle med barnbarnen. Jennifer lyckades trilla av Krut när han vände o ville gå hem. Han hade en bad day som alla kan ha ibland. Så nu blir det för Jennifer att bjuda på den där obligatoriska ramla av tårtan!!!


Foto: Barnbarnet Mille snart 14 månader som sov över hos oss för 1:a gången!

Av Katrine - 16 september 2009 15:22

Vadå? Jo att mitt aktiva bloggande har halkat efter en del. Dagarna bara springer iväg liksom.

I måndags så kom min kära lill dotra hem, hon som flyttat så långt ifrån mamma. Ända till Sundsvall, långt långt bort känns det som.

Men innan hon o sambo dök upp så åkte jag ner till Bysala ridhus och tränade Elviz. Med var även Annika o hennes pålle Prinzen. Tränade på lite som Mia E gett oss i läxa typ. Känndes bra.  Körde på lite annat oxå, vilket kanske blir för mycket för Elviz men jag vet inte. Det blir så att jag vill passa på att träna så mycket som möjligt när jag väl är i ridhuset. Blev en del reining träning oxå Glad.


Sen när vi kom hem så anlände Ullis o Micke o ch gissa om Oliver blev glad?! Han bara skrek rakt ut, han älskar Ullis.


Lite senare kom stor dotra Åsa med familj och sonen Jim med familj o oj vad många vi börjar bli. Jennifer red Krut, det var hennes tur och sen tvättade Åsa o Nikki honom. Först tyckte han att det liknade fan men kom på att det var skönt med varmvatten och bli masserad med schampo. Han blev så fin så länge det varade:).


Fixade mat till hela gänget, vi är nu 8 vuxna o 5 barn. Pannbiff med stekt potatis lök o kantareller och pepparsås. MUMS! Lasagne till barnen.


Tisdagen kom helt plötsligt besiktigade bilen på morgonen. Gick bra, TUR! Sen var jag o  klippte av mig lite hår , väldigt lite pyttelite! Hälsade på min gamla far gjorde vi oxå.


Senare på em tog Ullis och jag en mysig skogstur på Elviz o Semlan. Vet en som kommer att få träningsvärk haha ullis red nämligen barbacka och det var dessutom längesen hon red!


Idag onsdag var det arbetsdag igen, skönt att vara tillbaka på jobbet efter att varit hemma o mossig. Nu har lill dotra åkt igen, tråkigt! Men de kommer ju igen om ca fem veckor när kattungarna är leveransklara. Hon ska ha två st och sonen Jim en, själv ska jag behålla två små underbara hankatter. Svarta små killar som är döpta till Felix o Findus!


Av Katrine - 13 september 2009 19:33

Tiden bara rinner iväg, snart är det höst på riktigt. Löven börjar bli gula och vill falla till marken. Mörkt o jobbigt börjar det bli på kvällen, ja tidigt alltså. Ganska skumt på morgonen oxå. Samma sak varje år, bara att gilla läget.


Den här veckan har varit dryg. Redan förra lördagen började jag bli mossig och sen har det rullat på så. Har varit hemma från jobbet eftersom jag haft ont i halsen och huvudet, kroppen trött o slut. Drygt som fan. Har inte haft feber av nån högre grad  iaf så i tisdags så  åkte jag iaf ner till Bysala då vi hade träning för Mia Ekström. Kanske  inte så klokt men man vill ju så gärna var med det är ju inte så ofta det händer nått kul.

Träningen var väldigt givande, hon har otroligt mycket bra övningar. Elviz skötte sig exemplariskt. Red i nästan två timmar.


Krut har fått motionera två dagar denna vecka. Han börjar bli lite piggare nu när det inte är så varmt längre. Han går i egen hage nu för han måste banta lite. Han bryr sig inte utan är jätte duktig.


Diva har växt mycket under sommarren, kommande vecka ska vi börja med lite träning igen. Får se vad vi kan hitta på.


I lördags så hämtade gubben hösilage som vi köpt i från Nora trakten, så nu är plånboken tom o tunn som en flugsmälla. Nejdå jag bara skoja men dyrt är det när man har lite för många hästar som vi har.


I morgon bär det av till Bysala igen då jag bokat ridhuset. Har inte mycket ork men det är väl bara att bita ihop. Vill träna på så länge som möjligt innan det blir snö o is.

Av Katrine - 7 september 2009 19:27

Ja då har vi avverkat ännu en tävling. Igår var vi till Helmer ridcenter utanför Strängnäs där WRCS och LVR anordnade tävling.


Var lite tveksam om jag skulle åka, kände mig mossig redan under lördagen . Men eftersom det troligen är sista tävlingen för iår så ville jag gärna åka. Ja vi ska ju ha en liten typ träningstävling i klubben i oktober förstås men SM hoppar jag nog över. Dels för att det ligger en bit bort men mest för att det är svårt att få det att gå ihop med jobb och hästvakt när man måste åka redan på torsdagen.


Jaja , tillbaka till tävlingen. Klev upp 03.45 och släppte ut de andra kusarna och fixade det sista med Elviz. Han var ju tvättad på lördagkvällen och allt var packat o klart. Lastade strax efter 05.00

Hade bokat box som tur var.


Framridningen kändes sådär. Helt klart så hade jag inga ben . Bara trötta sådana. Huvudvärk o droppande näsa.

Vår första start var en versitale horse C. Som tur var så var det en repgrind, men oj det stod massa blommor runt. Shit tänkte jag Elviz brukar ju t.o.m kunna glo på blommorna som växer i diket ibland. Men faktiskt så klarade vi den bra och rygga L gick oxå bra. Vi slutade på en 3:dje plats. Efter lite eller mycket upphåll så red vi en western riding C. Gick så där, slutade trea även där.

Dagen blev väldigt lååååååång, skulle rida två reining B klasser på em. Den första gick väl någorlunda fast spinnen kändes skit mot vad han kan. Vi blev iaf 4:a där. Tänkte fara hem sen för jag var helt slut men vi stannade ändå och vi gick in i den sista klassen. Men det kunde vi låtit bli för varken Elviz eller jag orkade. Redan i början av mönstret så tappade jag sugen. Nåja vi kom på en 5:e plats där.


Klockan var 19.00 när vi äntligen fick lasta o åka hem. Dagen blev väldigt lång. Anläggningen var super fin där vi var. Bra med funktionärer o så men på nått vis så tyckte jag att det var lite allvarlig stäming bland de tävlande. Jag tycker att man brukar kunna snacka mer med andra deltagare och man har mera kul liksom. Iaf å de tävlingar som vi varit på tidigare i år. Tur o kul var det iaf att träffa Carro o mamma Jessie, Hanna o Ida och så Karin Fejer med man.


I morse när klockan ringde  kl 5 så tänkte jag att det var bara att ta några alvedon o bege sig till jobbet men när jag kom ner i köket och pimplade i mig första muggen kaffe så ändrade mig. Jag tänkte helt enklet att i dag ger jag fan i att åka. det är inte min stil direkt men huvudet dunkade, näsan droppade och ont i halsen. Masade mig ut i stallet o släppte ut kusarna sen blev de mest vila hela dagen. Fan det är jobbigt att vila :).


Av Katrine - 4 september 2009 19:13

Ja dagarna bara rinner iväg o jag glömmer blogga. Hm ja det är inte så att jag inte haft igång datorn direkt men det har helt enkelt inte blivit av att skriva nått trots att det händer nått jämt o ständigt.


Skulle iaf sprungit tjejmilen förra helgen men jag valde att stanna hemma för jag har ju haft ont i fötterna ett tag så jag har inte tränat på ett tag. Hade tagit semester så jag kunde åkt ändå o bara gått men det är inte riktigt min grej, vet ju att jag sprungit ändå o kanske det blivit sämre då. Var iaf hemma o plockade massor ja då menar jag massor med kantareller i stället. Både när jag var ute o red och när gubben , jag o hunden var ute .

Promenixade med en tjock shettis en dag oxå o passade på att o plocka då med.


I onsdags hade jag bokat ridhuset kl 19 så jag tog Elviz med mig på ett träningspass. Hade min arbetskamrat Annika med oxå o hennes tre åring Prrinzen. Han var jätte duktig trots att det bara var andra gången han var i ett ridhus. Han är mindre pjoskig än Elviz för saker som t.ex om det hänger en jacka på sargen. Ja han är ju ingen arab, det kanske är det som avgör sånt.


Träningen gick bra, jobbade lite med läxan vi fick av Mia.E galoperade även ganska mycket. Tyckte han var lite stum i munnen till vänster. Kändes iaf ok. Gjorde några bra byten oxå. Avslutade passet med spinn. Wow vad duktig han blivit, reagerar omedelbart vid neckreining och spinner kanon bra. Så himla kul att vi fixar det utan att vår tränare Anders måste vara med och lotsa oss nu.


Idag har jag varit ledig, skyndade iväg i morse o handlade sen var det dags att försöka få undan alla dammråttor och att mata tvättmaskinen med skitiga kläder..


Kattungarna tyckte att damsugaren var lite otäck. De , alltså missarna inte råttorna är så söta nu när de öppnat ögenen.


Varje gång jag tänkt slinka ut o rida så har himlen öppnat sig o regnet öst ner. Till slut så drog jag på mig regnkläder o drog ut ändå. Skulle tränat på banan idag eftersom jag ska tävla på söndag men det var inte att tänka på för banan var som en simbassäng. Hade tur för det kom inte så mycket regn sen. När vi kom hem till stallet så hade son med familj kommit och Jennifer skulle rida Krut så hon fick följa med mig o Elviz på en kort tur. Det gick jätte bra fast Elviz tyckte Krut gick så sakta. Stannde o väntade på dem o då vände Elviz på huvudet o kollade på Krut o bara suckade. Haha.


Väl hemma så hade son o gubben min grillat så vi fick äta på en gång. Mums!


Känns bra att jag är lite pjoskig och stallade in de andra kusarna förra helgen. Inte för att de fryser det är ju inte kallt men det är så tryggt när de åter är inne på natten. O visst är det allt lite mysigt oxå att ha dem inne o få mocka igen. Gubben tycker jag är knäpp. Konstigt va?


Fotot idag är Jennifer som myser med Krut!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards