Alla inlägg under oktober 2008

Av Katrine - 30 oktober 2008 08:32

Ja kan inte säga annat. Vecka började med att man kom till jobbet o vi var bara 3st, behöver vara 5 för att man inte ska behöva slita ihjäl sig för att få upp våra pensionärer ur sängen på morgonen.

Fick lov att ta ut ett par timmars komp mitt på dagen för att jag skulle på en munvårdsutbildning på eftermiddagen. Var ju tvungen att hem till hunden en stund, bli lite väl länge annars och hästarna fick mera mat. Hann faktiskt mocka oxå innan jag var tvungen att hasta tillbaka.

Tisdagen var totalt SVART. Min älskade dator hade haft försök till intrång så den hade stängt ner massa program så den "ballade" ur helt. MORR!


En ljusning blev det iaf när jag kom på att fråga vår vaktmästare på jobbet om han trodde att han skulle kunna fixa den. Han har nämligen jobbat som någe IT grejs förrut. Jodå det var nog inga problem så jag fick lämna den till honom . Så nu är det bara att hålla tummarna. Sitter nu vid min gamla dator och den är väl inte den snabbaste , men är glad att jag har den kvar iaf.

 Red Elviz en stund i paddocken, gick bara att rida på fyrkantssppåret för resten är så kladdigt. Men det gick det oxå. Galopperade och tränade byten på rakspår. Gick över förväntningarna med tanke på förhållanderna. Puss på mulen Elviz!


Onsdag LEDIG. Ut med kusarna. Mocka. In o käka frulle o duscha för kl. 9 skulle jag vara hos frissan och toppa en mm. Åkte sen till Fagersta och hämtade Stor dotra och hennes tre knoddar, de ville hem till oss idag  och få lite lantluft.

Först åkte vi ner till min far i Skinnberg och fikade där. Han blev så glad för besöket. Han gillar de små barnbarns barnen.


Sen var vi ute så Nikki fick sköta om Semlan och rida en stund. Frej han passde hunden för han ville inte rida idag. Oliver är så otroligt mån om de små. Han drar inte alls i långkopplet som han kan göra när nån vuxen går med honom.

Innan det var dags att gå in och göra Lasagne som Frej beställt så hjälpte Nikki mig att bära ut höpåsarna till boxarna. Hon tyckte de var tunga.


Mille han sov inte många minuter under dagen trots att han bara är 3 månader.


Ytterligare ett nederlag denna vecka är att jag fått så förb.... ont i min fot igen. Gammal skada som gör sig påmind ibland. Men nu är det värre än vanligt. Känns som ledbandet ska hoppa av. Men men  nu ska jag halta ut och fixa en reservhage  som jag skulle gjort förra veckan men då var det så taskigt väder. Vill gärna ha en extra hage till vintern utifall nått staket går sönder och det är svårt att fixa när det är kallt och j....gt.

Av Katrine - 26 oktober 2008 20:58

Veckans sista dag. Skit dåligt väder, regn o blåst. Som tur var så hade jag bokat ridhuset. Åkte kl. 12, fick sällskap idag av gubben min.

Jobbade mestadels i galopp. Försökte ha högre tempo som vår tränare vill. Lite svårt för jag tycker  det känns trångt trots att det är ett normal stort ridhus. Men det kändes helt ok. Bytena var bra från höger till vänster, tvärtom var lite segare. Brukar gå bättre när jag inte har sporrar på mig. Ska göra så nästa gång.

Våra avslutande spinn var jätte bra. Nu vet han vad han ska göra och vi har så smått börjat öka farten i spinnen.

Av Katrine - 25 oktober 2008 21:00

Jaha, då var den dagen över.

Var i stallet på fm , red Elviz 1 timme och var ute med Liberia i skogen ½ timme. Sen var bara in och fixa tårtan. Gubben hade putsat lite fönster så jag hann byta gardiner i köket oxå innan det var dags att fixa maten tills mina barn och barnbarn skulle komma.

Nåja det var inte så avancerat. Gjorde potatisgratänger och rostbiff o sallad.

Hela gänget dök upp strax före kl 16. Nu var huset absolut fullt. Barnen satte igång direkt att leka. Märkte knappt av dem. Käkade , fikade och skrattade åt alla möjliga gamla minnen som dök upp. Trevligt!

Nu blir det väl inte så här stor träff igen förrän jul.


Tack allesamman!!!!

Av Katrine - 24 oktober 2008 17:59

Äntligen Fredag och ledig dessutom.

Släppte ut hästarna halv 7, käkade frulle och sen for jag iväg till Fagersta och handlade. Ska ju ha middag i morgon för alla barn, barnbarn och min far i morgon så det behöver fyllas på i skåpen.

Skulle rida idag men efter att tittat i Elviz riddagbok så upptäckte jag att han skulle vila idag. Kanske bra det för det är väldigt tråkigt väder.


Mockade och stökade undan lite i stallet. Gick en längre promenad med hunden sen istället.


Fredag = Pizzakväll. Har faktiskt inte ätit pizza på ett par veckor så det var riktigt gott. Är skit mätt nu så jag får  väl lugna mig lite med glassen.


Av Katrine - 23 oktober 2008 11:53

Jobbar em = sovmorgon, ha ha vaknade när gubben steg upp skit tidigt. Irriterad lade jag kudden över huvudet o på nått konstigt vis så somnade jag om till kl 05.38

Känner mig förkyld, rinner i både näsa o ögon. Bestämde mig snabbt att det är nån annan som är förkyld inte jag. Det måste vara mitt andra jag.

Steg upp och drack en kopp kaffe o sa grattis till mig själv. Fyller visst år idag. Stor dotra Åsa hade skrivit i sin blogg att det är 46 år. Hm det kan väl inte var möjligt ?? Känner mig som 26 , iaf 1 timme om dagen när jag sitter på hästryggen.

Red ut tidigt idag, var lite småkyligt men skönt. Som alltid när det är lite kallare så blir Elviz pigg. Tog en runda mot Patronskogen, busgalopperade på några ställen och han blir såååå lycklig. Spetsar öronen så mycket att de nästan går ihop i topparna. Sött!


Gick en promenad i skogen med Liberia. Nu är det kaffe som gäller och sen upp på crosstrainern. In i duschen och iväg till jobbet. Men i morgon är jag lediger!!!!!!


Foto på Elviz fina (enligt mig) muskel. Ser bätte ut i verkligheten. Ganska bra för att vara Arab eller hur? Kan det vara all klättring kanske?!

Av Katrine - 22 oktober 2008 18:55

Shit vaknade 03.20 när gubben min klev upp. Han är en såndära tokig lastbilchafför. Är så förbaskat lättväckt. Vaknar av att katten fiser .

Låg kvar i sängen, började precis slumra till när det var dax att kliva upp. Ojoj!

Morgonsysslorna och sen iväg till jobbet. Slutade 14:00 som tur var.

Hem och byta om. Ingen ide`att slå ner arslet för då kommer jag inte ut nått mer idag. Gick en runda med vovven. Genast piggare, tänk vad lantluften kan göra underverk:)


Mockade och tog in Elviz som blev glader att matte inte glömt honom idag. Pysslade en stund med honom och red sen ut 1 timme. Red rådjursstigen och jobbade sen fram och tillbaka på hinderstigen.


In med Liberia och på med sadeln. Sen longerade jag henne. Ska väl snart ta mig upp på ryggen. Hon är ju egentligen inriden men det var ett tag sedan , iaf så är hon inte riden sedan typ januari och då blev hon endast riden i ridhus. Blev bara riden i 5 veckor kanske. Det går nog bra bara hon fått springa av sig lite. Är ju ett riktigt krutpaket:).


Sen var det bara upp på skullen och ha ner hö. In med de andra hästarna. Nu får det räcka där ut för idag.


Kilar in o tränar en stund på crosstrainern igen och sen dags att göra käk.

Tråkmat idag, mos tjockkorv o räksallad.


Nu är det kväller, skönt.


Av Katrine - 21 oktober 2008 19:11

Klockan pinglade 05:00 idag. En kopp kaffe och sen samma ritual som igår med alla som ska ha mat.

Kl. 06:30 bar det av till jobbet. Slutade kl.14:00, och jag min dumma nöt hade bokat hovslagaren kl.15 Så det blev bråttom hem , byta om och in  med hästarna. De tre stona blev verkade och Elviz plockade han av skorna och verkade. Han ska få gå utan skor nån ev. några veckor innan det blir dags för snösulor o broddar. Hoppas han inte blir allt för ömfotad, kommer ju att fortsätta rida men anpassar oss till underlaget. Rider inte vanligtvis på hårt underlag så det ska nog gå bra om det inte fryser på allt för mycket.


Mocka och packa hö fick jag göra när han var färdig. Borstade av stona och gissa om det fanns en avundsjuk vit valack som stod och tittade på. Han åt inte sitt hö utan bara stod och tittade över boxdörren och väntade på sin tur. Stackarn, såg lite ledsen ut när jag sa att han fick stå över idag och skulle bli ompysslad i morgon istället.

Han gå en vända med hunden innan det blev mörkt. Sen gick vi in och gjorde mat. Potatis , fisk med äggsås stod på menun idag. Gott! (Det var inte rödlistad fisk). Medan potatisen kokade trampade jag en stund på crosstrainern igen .

Nu är jag duschad och bara väntar på att det ska bli lovligt att gå o sova.

Av Katrine - 20 oktober 2008 20:56

Jobbade till 21:00 igår söndag. Idag ledig o sliten.  Sov länge, vaknade 06.20

Snabbt upp, drack en hastig kopp microuppvärmd kaffe. Sen ut i stallet och släppte ut hästarna. Tusse , stallkatten ville ha mat. In igen, resten av kattgänget vill ha mat och därefter vovven. Nu var det äntligen min tur att få frulle, sist som alltid.

In i bilen och iväg och besiktiga den. Åter hem då min far kom och hälsade på en kortis, så det blev en kopp kaffe. När han åkt så på med hästtransporten och iväg till Smedjebacken och köpa foder och lite stolpar.

Hemma igen och hungrig. Hm det blev en kopp kaffe och en banan.

Drog sedan ut med hunden en sväng, vi gick iaf en runda på 3,5 km.

Ut i stallet och mocka och ha ner hö o packa det. Sen in med Elviz, puss på mulen borsta o på med sadel och ut i skogen. Red 1 timme, eftersom det är älgjakt så är vi lite begränsade var man kan rida. Men jag är van vid det. Red iväg o klättrade en del. Sen hem med Elviz och in med Liberia. Longering stod på hennes schema. När hon var trött så var det dags att ta in de andra tanterna för de var hungriga. Oj vad klockantickar:( Jag börjar oxå bli vansinnigt hungrig. Kilar in och fixar till en lasange, medan den står och blir klar i ugnen så trampar jag på en stund på crosstrainern. Oj jobbigt!


Nu får jag äta!!! Gubben är sen så jag sitter själv och avnjuter maten med endast en hund som sitter nedanför o glor:). Så är det bara duschen kvar, och en ny arbetsdag framför mig. 

Oj, inte konstigt att jag känner mig sliten i bland?! Gubben min säger att jag har damp, har han rätt månne?? :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards