Alla inlägg under juni 2010

Av Katrine - 21 juni 2010 18:53

Bara så där skita snabbt så har dag 6 på semester 1 passerat.


Om vi backar tillbaka några dagar till dag 2 så var jag med Elviz ner till vår tränare Anders i Strängnäs för ett träningspass. Berättade vad vi (jag ) har för problem på tävling o så jobbade vi på det. Alltså jag tycker att Elviz tappar respekten så snart vi kommer in på banan. Funkar bra på framridnngen men sen blir han lite fjollig o svår att rida på en hand, går emot skänkeln m.m


Kämpade på en stund men sen fick Anders sitta upp. Ja, Elviz försökte även då att spela upp sitt protestregister men får ju se sig besegrad efter ett tag. Anders säger att han inte är en fighter utan ger sig inom rimlig tid men då jag rider blir det enklare för honom att komma undan men vi jobbar på det. Kondis har han oxå Elviz, blir svettig men knappt flåsig fast han får jobba hårt.

Red efter att Anders jobbat klart o då var han betydligt bättre. Alltså det blir nått att jobba på.

Han kan ju alla moment som stop, spinn o.s.v men det går inte fram på tävling när jag inte får honom lyhörd utan han går med sänkt rygg o blir svår att bemästra med en hand. Bara att träna på. Om det blir start på EM återstår att se, ska väl träna på o känna mig för om det är värt att åka 60 mil enkel resa.


Dag 3= fredag, åkte ner till Hultis o vi tog en promenix på 6 km i regnet. Lånade lite kläder av henne som vi skulle kl ut Jim med på kalaset.  Lill dotra med sambo o katter kom hit på kvällskvisten. Vi började fixa i ordning allt inför vår sons 30 årsdag. Vi skulle ha fem kamp  o tipspromenad.


Dag 4 = GRATTIS JIM på 30 års dagen

  


Åkte upp till Ljustjärn där vi skulle fira sonen. Drog in honom i husvagnen där vi klädde på honom en röd o vacker klänning och en svart peruk. Fy f.. vad rolig han såg ut.

  

Åkte hem en stund för att sen återvända på kvällen. Cyklade dit , o naturligtvis så fick jag punka på min cykel efter 2 km, cyklade några km med punka men det gick så tungt att jag till slut kastade cykelfan i diket o hoppade upp på pakethållare på gubbens cykel.

 Sen hade vi grillkalas där borta med femkamp o tipspromenad. Det var jätte kul, det var hundar o ungar överallt + en massa vuxna. Vissa mer onyktra än andra.


Dag 5 blev en lite seg dag , red ut en liten sväng iaf.


Idag som är dag 6 har jag varit o hämtat kraftfoder o tog en sväng till Dollarstore i Ludvika. Slappat i solen en micro stund.

Har ridit 1 timme på banan. Jobbade som bara den med vår läxa. Stundvis var det ok men ibland ballade det ur. Men skam den som ger sig ( hoppas det inte blir jag).


Kramizar


Av Katrine - 16 juni 2010 19:08

Då har första dagen på min första semester avverkats :). Har lovat mig själv att bara ta det "hyffsat" lugnt,  göra det jag vill o må j.....t BRA.


Slutade jobba kl 14 i går tisdag, racer fart hem ?? VARFÖR, jag är ju LEDIG nu??

Hinkade en mugg kaffe sen bar det iväg ut, skulle fixa staketet på en hage så mina magra (läs tjocka) ston skulle få lite mer att äta. Var inte så jätte mycket trasigt så det gick ganska fort. Hästarna stod en bra bit ifrån o kolla på mig. Hade gamla morsan ( Elviz mamma) levt så hade de definitivt stått o väntat intill staketet tills jag var klar o sprungit över i nya hagen direkt men inte nu inte. Fick ropa på Semlan o då kom de farande alla tre.


Red ut en skön skogsrunda på Elviz sen. Had etänkt ta in de andra o pyssla om dom men trodde inte de skulle kommma hem på ett tag då de fått mer gräs men när jag ridit så stod de hemma bakom stallet igen så jag kunde ta in dem o göra det jag tänkt.


Idag : Vaknade 05.30 Drog mig en stund men sen sög det i kaffetarmen så det var bara att kliva upp. Såg ut att var ett underbart väder på G. Släppte ut Elviz och tog med mig Oliver på en skön morgon promenad på 3½ km.

Intog en ovanligt långsam frulle innan jag tog hand om tvätten.


Kl 10 stod jag inte ut att va inne länge. Red Elviz på banan , ganska tufft pass faktiskt. Vi var ordentilgt svettiga bäda två.

Tog en fika med sonen som kom o lämnade deras kisse Mimmi som ska bo här några dagar.

Longerade Liberia en liten stund, hon var jätte duktig. Borstade bara av Semlan, kanske blir det en ridtur på henne i morgon. Sen var det Divas tur, oj vad hon väntade. Hon gilar verkligen när jag tar ut henne på gången o pysslar om henne.

Gick ut en promenix i skogen med henne, hon var så nöjd.


Maten avklarad, o vi har varit o hälsat på son med familj som campar vid Ljustjärn en bit i från oss bara.


Nu är det slut på både mig o dag 1 på semester. Bäst att vila då det i morgon bär av till Anders i Strängnäs för ett träningspass med Elviz.



Av Katrine - 14 juni 2010 18:44

Se där, nu är jag väl iaf lite duktig. Det har ju bara gått en vecka sen senaste inlägg.

Det betyder ju att ännu en vecka har sprungit ifrån mig men nu är det bara en arbetsdag kvar ( alltså  i morgon tisdag) sen är det SEMESTER!!!!


Senaste vecka var väl som vanligt , mest jobb o sen kusarna. Försöker träna Elviz något så när planenligt. En del på banan o en del klättring o sen våra aktivt vila dagar då vi skrittar runt i skogen o njuter av naturen. Bra avkoppling de dagar som liknar h.....e.


I tordags fyllde "lilla" Diva 2 år. Grattis stumpan, ta vara på sommaren med lata betesdagar för snart börjar alvaret, fråga Elviz han vet :)!


Lördagen var en s.k socialdag, lovade gubben att följa med i den gröna amerikanaren o åka till Norberg på Elvisdagen. O som vanligt när det är nått utomhus så regnade det. Blev iaf lite titt på bilar, pizza käka och cruising innan vi åkte hemåt.


Söndag: Ja då var det dax för vår första tävling för i år. Plats Lövåsen utanför Hedemora. Med Elviz nybadad o alldeles utomordentligt VIT for vi iväg kl 05.00

Framme efter typ 1½ timme så lastade vi ur o stallade in Elviz i en box o som vanligt så knallar han bara in som om han vore hemma o börjar käka. Då är han minnsann hur cool som helst. Han skiter i alla andra hästarna runt om o vilken som står i de andra boxarna men hemma däremot är han jävligt noga med vem som står bredvid honom.


Vår första klass var en reining C men efter att gluttat in i ridhuet o sett att på kortsidans väg var det uppsatt en jävligt stor typ affisch som täckte nästan hela väggen + att den fladdrade lite så bestämde jag mig för att efteranmäla till en sån dära urtråkig pleasureklass så att han skulle få gå in tillsammans med de andra hästarna o kolla in den.

Vi tultade väl runt i pleasuren i något hög fart kanske vilket innebar något korta tyglar så där slapp vi få en rosett iaf :).

Dags för reining, gick väl sisodär eller ja egentligen som väntat på första tävlingen med väldigt lite träning i bakfickan. Spinnen som vi kan så mycket bättre nu än tidgare sket sig , vi slutade på en fjärde placering där av 8 startande.


Sen var det en western riding C klass ,mönstret med ett par byten. Jobbigt värre tycker Elviz. Slutade fyra av åtta även där. Först ingen placering alls men sen kom de med en såndära rosett o sa att de hade räknat  fel.

Tyckte att Elviz hade varit en aningen pruttig, ja alltså nästan så han kunde tänkas ha lite magknip. Under framridning o under ritterna så kändes han mer spänd nån sekund o sen pruttade han illa direkt efter. Funderade på om jag skulle ge katten i nästa klass som var en versitale C.


Bestämde att rida den iaf. Blev smått nervös ( blir aldrig det annars) när jag såg deras grind. Vi har bara öppnat repgrindar o nån enstaka gång nån typ  järngrind. O nu var det naturligtvis nån sån dära annan sak som kan gnssla till.

Men Elviz var tapper o knatade fram mot grinden. Jag fick snabbt upp den o han smög igenom men sen försökte han att nästa fly bort från den men jag hann precis tänka o reagera att nejdu jävlar jag släpper inte grinden innan den är stängd. Höll i grinden så hårt jag kunde o armen var nog 3 meter lång kändes det som o sen höll jag mot med ytterskänkeln så han inte skulle svänga iväg längre bort. Yes, vi fixade det. Grinden stängdes utan att jag tappade taget .

Tyckte faktiskt att resten av ritten dög men att vi skulle bli placerade trodde jag inte så jag stallade in Elviz o gick o kollade klart. Blev kallad in till prisutdelningen mycket förvånad och tänka sig vi kom 2:a.


Ingen mer klass innan sen eftermiddag. Sugen att fara hem då vi redan var trötta men vi stannade iaf.

Sen var det dags för en reining B. Värmde Elviz på en något upptorkad utebana.( på fm var den allt annat än torr). Han kändes jätte fin, inget mer pruttande. Han lyssnade, var framåt. Höjde ryggen o arbetade på som han gör på träning. Bytena gick smidigt, ja inget att klaga på. Försökte håll igång  honom lugnt tills vår start. Vi var bara tre startande så väntan blev kort:).

In på banan som siste startande. Blev som en annan häst. Sänkt rygg, pigg som fan, konorna var otäcka o domaren som stod där ska vi inte tala om ens. Fan fan hinner man tänka sen fullt upp att åtminstone rida rätt mönster.

Spinnen urusla, stopparna eller det var väl vad det skulle vara var väl inte helt kass för han stannade iaf utan att bita tag i bettet. Men volterna som jag tänte skulle bli bra då allt annat var dåligt gick inte heller. Han kände som om han krängde innåt oavsett att jag förökte trycka ut honom.

Som sagt var så kom vi sist där av tre men tilläggas kan att de andra två quartrarna gjorde väl inte heller några bra ritter så det var bara lite som skiljde oss åt.


Just då kändes det som att vi har alldeles för lite träning i benen för att kunna åka till EM som är om dryga månande. Ska till min tränare på torsdag så får vi se sen vad jag beslutar. Som tur var så filmade gubben min och när man kollar på den så ser det inte lika jävligt ut som det känns. Annars hade man väl tappat sugen för flera år sedan.


Nej nu ska jag gå o ladda upp mig för en sista arbetsdag på några veckor. Ska ju hinna väldigt mycket hemma under den tiden så det blir nog inte så mycket vila.


Kram på er alla som orkar följa bloggen.



Av Katrine - 7 juni 2010 20:18

  


Bloggtorka av värsta sort har det varit. En hel månad dessutom.

Men vad gör de om hundra år :).


Har varit full rulle under maj månad iaf. Som vad då? Jo lilldotra har ju flyttat hem till närmare trakter, jippi.

Jag har sprungit ett vårrus i Västerås. Skulle bara gå eftersom jag inte tränat nått alls men kunde naturligtvis inte hålla mig från att springa. Kul var det!


En häst mindre har det blivit oxå. Haaydirah har farit upp till Linda i Ånge. Hon ska ha henne en tid och prova om de trivs tillsammans för då köper hon henne. Hoppas på det då Linda verkar var en jätte duktig tjej.


Jobbat för fullt o tummen verkar hålla om än fortfarande lite svagare o värker när det blir för mycket. Men det går fint iaf.


Stona har gått ut på bete, ser lite fjuttigt ut nu då de bara är tre stycken.


Elviz tränas för fullt nu men vi ligger ju efter en del då träningen kom igång sent p.g.a tummen . Säsongens första tävling blir på söndag då vi går ut o startar i fyra klasser. Ska bli skoj!

Just nu är det panik i  mitt huvud för i morgon måste jag bestämt mig om jag ska ställa upp med Elviz på Arab-EM som går av stapeln 9-11 juli i Bökeberg.


Sista helgen i maj var jag ner till Anders på clinic. Fan så kul det var. Min jobbkompis Annika o hennes häst Prinzen var oxå med .

Jobbade mycket med stopparna som faktiskt blivit en smula bättre. Anders tyckte vi jobbat på bra o gått framåt trots minimal träning sen i höstas :):).


Idag har jag hängt på "lilla" Diva, inga bekymmer där inte. Går att klättra o böka hur som helst. Ska försöka hålla mig från att sitta upp ett tag till, gärna till hösten. Vi får väla se :).


Tack o go natt, få se om nästa blogginlägg blir om typ en månad (ler)!



Ovido - Quiz & Flashcards