Alla inlägg under november 2010

Av Katrine - 17 november 2010 09:32

  

Blir det kanske kokt katt till middagi Lövslätten ??


STOPP för fan, nu hinner jag inte riktigt med. Tycker det bara är typ måndag o sen plötsligt fredag igen. Tiden springer iväg allt snabbare. Tror alltid att man har gott om tid inför planerade saker men ops så är man redan där och förbi.


Nåja, vardagen består som vanligt av arbete och att sköta om alla djuren. Trivs med båda delar men önskar givetvis att man skulle orka hålla på lite längre varje dag och att dygnet hade fler timmar men så är det inte så det är väl bara att gilla läget som de kloka säger.


I lördags tog vi oss iaf en hel ledig dag. For iväg på en lite tripp med M/S Eckerö. Åt deras goda viltbord. MUMS.

Dagen startade kl 04.00 efter bara någon timmes sömn, käkade lite frulle och åkte sedan iväg o hämtade grannarna som oxå skulle följa med. Tack för trevligt sällskap Conny o Anki. Från Fagersta gick sedan bussen kl 05.50 vidare mot Avesta där Lill dotra Ullis och hennes sambo Micke väntade. Tack även ni för sällskapet.

Bussen lullade vidare, tog ganska lång tid men vad gör väl det när man är LEDIG.


Väl framme i Grisslehamn så avgick båten kl 10. Började med att inta en macka och en ÖL.

Sen blev det en del shoppande i taxfreen. Den korta båtturen var snart halvvägs och båten vände. Då var det dags att inta den goda viltbuffen. Oj vad mycket jag åt . Allt från vildand till vildsvin .

Vips var vi i land igen och en lång buss resa hem.


Ett Stort tack till Jim (sonen) som anlände här fredag kväll, såg till att vi kom till bussen och sedan var såååååå modig att släppa ut hästarna och sköta resten i stallet. Ett lika stort tack till Jessika o barnen som sedan kom på em och hjäpte Jim få in kusarna. TACK!!!!


Vardagen kom igen och det är full rulle. I måndags hann jag rida en sväng i halvmörker. Igår tisdag blev det inget , var till Granngården efter jobbet och handlade kraftfoder.

O nu sitter jag här efter morgonens pyssel i stallet. Bara att slinka in i duschen snart då jag har kvällsskift. Extra långt idag då vi ska träffas över en lunch  o sedan ha möte sen gå på o arbeta. Tiden blir 12.00 - 21.30 Men i morgon är jag tjänstledig, ska till reumatologen igen så förhoppningsvis ska jag få lite tid över för hästarna då.






Av Katrine - 5 november 2010 18:15

  

Jajemen, nu sprack det planer igen. Att jag inte lär mig att strunta i det dära planerandet ;).


Onsdagen var ledig dag. Regnet öste ner så jag bestämde mig för att onsdagens plan var att ge mig själv lite EGEN tid.

Japs, drog iväg redan efter frullen ner till min far för att kolla hur han mådde.

Jag var helt själv, inte ens hunden fick följa med. Styrde bilen mot Västerås, härligt tänkte jag nu ska jag gå o kolla på lite skor. Jag älskar nämligen skor men det finns nog ingen i hela världen som har så taskigt med skor som jag. Har typ trasiga gummistövlar, gympadojjor o foppatofflor.


Men redan efter typ 5 mil så ångrade jag mig att jag hade åkt, fan skönare att va hemma. Hur som helst så tvingade jag mig att gasa vidare o vrida ratten mot Västerås.

Väl där så var det riktigt mysigt. Gick länge o prövade skor. Hör o häpna, jag köpte två par :).

Köpte ett par jeans oxå. När jag nu var så nära Hööks så gick jag naturligtvis in där. Nops, jag köpte inget där. Tycker det är en j...a skit affär, inget för oss westernryttare.


Men tro nu inte att jag vart långvarig i stan, nejdå halv två var jag hemma igen. Hungrig o kaffesugen. Hade inte ens fikat i stan.

Fick lite EGEN tid iaf för jag duschade!


Sen blev det torsdag. Ledig - Åkte ner till far på morgonen. Handlade lite åt honom o vek lite tvätt. Fan han var nästan sämre. Jobbigt att åka därifrån.


Kände mig lite hängig men red ut med Elviz en sväng i skogen. Duschade av honom, fy vad smutsig han var men nu är han vit igen ett kort tag iaf.

Planen var att jag skulle börja klippa honom idag fredag o i morgon lördag. Skulle jobba kvällsskift o då hade det passat bra på förmiddagen att klippa nån timme.

Men där sprack planen IGEN. Vaknade i morse med feber, huvudvärk och snorig.


Bara att ringa o sjukskriva sig för det fanns ingen ork i kroppen. Som vanligt får jag ruskigt dåligt samvete direkt för jag MÅSTE ju gå ut till hästarna oavsett hur sjuk jag är.

Nu är jag ju inte hemma från jobbet ofta utan jobbar varje dag med värk i både fötter o händer.


Nåja, efter att ha ringt och sedan hinkat massa kaffe så skulle jag gå ut i stallet iaf.

Hade suttit och hört att vatten pumpen gick i källaren, efter en stund så reaerade jag att den hade gått väldigt länge. Fan tänkte jag vad är det nu som läcker.

Springer ner i källare, men där var allt helt. Hoppade i stövlarna och sprang vidare ut i stallet.

H.....e vatten koppen i Liberia´s box hade släppt från väggen och slangen gått sönder. Vattnet bara sputade.

Stängde av vattnet och fick ut kusarna. De fick nästan vada ut då det var massa vatten på gången. Ja iaf 5 cm o lite till.


De enda positiva den här dagen var när jag ringde far på förmiddagen och han svarade att det var mycket  bättre. Gissa om jag blev glad, började nästan gråta av lycka. Inte för jag trodde att det var nått farligt han drabbats av men då han inte är purung så är det lätt hänt att han kunde ramla o brutit sig när han var så yr i mössan.


Ja, nu tror jag att det bara kan bli bättre eller hur? Vad gör det att jag är en smula förkyld  o hängig.


Förresten, talade med veterinären o fick det positiva beskedet att Haaydirah är dräktig   !


Kram på er och ha en riktigt skön helg utan nässpray, alvedon och näsdukar.


Dagens foto : Felix o Findus ( November -09)

Av Katrine - 2 november 2010 19:16

  

Jaha, då sprack det väl planerade tidsschemat för idag.

Började ju morgonen som vanligt med kaffe 04.40

Var i ordning d.v.s hästarna ut, katterna matade, hunden matad o rastad i god tid innan avfärd mot Skinnsberg och jobbet som skulle vara 7-14 idag.

Kl. 06.15 ringer min mobil, hjälp vad har nu hänt tänkte jag och när jag sen såg att numret som ringde var från mina älskade pappa Olle .

Svarar blixtsnabbt:

 Han frågar lite stillsamt - Ska du ner nått idag, jag mår inte så bra- är jätte yr.

- Jo, svarar jag. Ska jobba.

- Hm, kan du hjälpa mig ringa läkaren vid kl 8 och kanske skjutsa mig dit.

- Absolut , jag kommer.

(Ja tilläggas kan att far är snart 82 år och bor själv i villan ännu.)

Kastar mig i bilen, in på jobbet o förklarar att jag kommer senare.

Åker till far och fixar med telefonsamtal och han får en tid.

Skiter i att åka tillbaka till jobbet under tiden , vill vara hos honom o vänta. Får tag på chefen och meddelar att jag kommer nog nån gång senare under dagen.

Efter väntan som vanligt på FLE så var vi åter hemma halv 12.


Kommer åter till jobbet kl. 12 så jag hann jobba 2 timmar iaf.

Så långt så har ju inte tiden kunnat vara nått annorlunda då jag skulle jobbat till kl 14.

Hemma i Lövslätten 14.20, o då började allt skita sig. Planen var den att medan hästarna åt så skulle jag mocka med blixtens hastighet för att hinna rida Elivz i paddocken där underlagt såg skapligt ut i går. Men regnet strilade ner så det var inte att tänka på då banan blir super tung o kladdig vid regn. Dessutom var han så skitig så allt som ska vara vitt på honom där täcket inte döljer, ja det var totalt svart. Vareviga strå, huvud och hals o benen . Manen ska vi inte tala om ens :(.

Hade ju tänkt tvätta honom efter ridningen så han skulle vara lätt att klippa i morgon. Men ingen ridning, o vem fan vill badas när iskallt regn faller.


Inte gick mockningen så fort heller, mitt huvud var lite för trasigt efter att varit orolig för pappa. Nu var det nog ingen fara på taket med honom förrutom en långdragen förkylning. Men det finns bara en PAPPA o han är jag rädd om.


Bilden ovan kan iaf inte göra en annat än GLAD, Barnbarnet Mille som kommer ur duschen.





Av Katrine - 1 november 2010 20:39

Ja som sagt var så tror jag att jag tappat förståndet, totalt ur pucko typ. Ja ja jag vet att det finns de som redan tycker det men  det skiter jag i men nu börjar jag fan fundera själv på det oxå o då är det riktigt illa.


Började måndagen med att kliva upp en halvtimme innan klockan skulle ringa. Så kl 04.45 drack jag kaffe. Hur knäppt är väl inte det???

Efter det sedvanliga stöket med att fått ut kusarna så bar det av mot jobbet. Drygt som vanligt då det är måndag o naturligtvis så var vi en personal kort till att börja med.

Har som vanligt huvudet fullt av måsten men som tur är så kan jag nästan fullt ut lägga det på hyllan när jag jobbar. Vill så gärna att de gamla ska få det så bra som möjligt. Men så fort jag lämnar byggnaden så börjar allt mala på igen med MÅSTEN. När första foten sen kliver in i bilen så är tankarna ett steg före i alla moment.


Vrooooom, hemma efter en kvart. Ut med doggen, in igen för att hoppa i stallkläderna. Samtidigt som jag flyger i långkallingarna så kollar jag mailen. Sliter åt mig en banan som jag slukar på vägen ner i källaren.

Kallt inne, ska jag tända i pannan? Nä, jag fryser gärna lite  bättre att hästarna får sin hösilge stackare de kanske är hungriga. Bara att acceptera, JAG ÄR NR 2 i mina ögon.


Medan hästarna käkar så mockar jag de fem boxarna. Skynda skynda, vill så gärna hinna ut med Diva en sväng innan det blir mörkt.

In med Diva , på med sadeln och ut på en promenix.

Åter i stallet var det dax att packa hösilage.

Med fullt ös så kom de andra hästarna in och fick all lera bortborstad.


Började märka av att magen var ganska tom, käkade. Upptäkte att klockan inte var så mycket så det blev ett snabbesök hos sonen 5 mil söderut.


Dax att fodra hästarna igen o sen gott folk fick JAG kila in i duschen.


Jag kanske är lite PUCKO men fan så snabb o effektiv.


Time to sleep om jag om några få timmar ska börja planera för morgondagen, nej förresten det har jag nog redan gjort. Pucko pucko!!!!


Ovido - Quiz & Flashcards