Alla inlägg under maj 2009

Av Katrine - 27 maj 2009 21:55

Ja ibland får man faktiskt säga så.

Ledig idag o kl 08.00 bar det av till Strängnäs för träning. Det blåste nått jävulskt så jag var tveksam att åka men bestämt mig iaf för att dra iväg o köra sakta.

Resan flöt bra, men när vi kom ut på E20 strax efter Kungsör så kom det en danskreggad lastbil ifatt oss och la sig med nosen nästan på min baklucka på släpet. Där det var enfiligt. Då jag tillhör familjen vrångLundh så tänkte jag först sakta ner och sätta på varningsblinkersen men bestämde mig för att köra på för snart blir det tvåfiligt så han kan köra om. Ja o vad gör den idioten då, jo han pressar sig förbi nästan innan det finns plats för det vilket innebar att han låg skit nära hästtransporten. GRRRRRRRRRRRRRRRRR!

Jag var snabb som tusan upp med fulfingret när han passerade mig o vad händer då? Jo när han lagt sig framför mig så kastar han ut en burk som säkerligen var ämnad att träffa bilen eller transporten men som tur var så studsade den snett så vi klarade oss med en hårsmån.


Nåja fram kom vi även om det tog längre tid p.g.a av blåsten. Nere på utebanan blåste det än värre men vi höll till där ändå. Lite svårt bara att höra instruktionerna.


Elviz skötte sig exemplariskt trots vinden, han brukar vara lite extra fjollig annars då det blåser.

Tränade mycket galopp på rakspår, stopp på rakspår o rollbacks. Gick skita bra. Anders tycker att det blir bättre för varje gång. Blir Elviz lite starkare bara så kommer stoppen att sitta. Spinnen var oxå jätte bra, får vi upp farten lite där så kommer han att sätta sig bättre där. Det är så himla kul!!!


Nu hoppas jag att vi ska kunna befesta   detta så vi kan få till det på tävling oxå. Vi har ju gått upp en svårighetsnivå på tävling så det kommer nog. Jag är inte alls orolig men andra verkar vara det. När det inte går "bra" så hör man , oj vad har hänt? Vad är det för fel? Varför gör han så??

Jobbigt, men Tack iaf Kerstin (Mia`s mamma) för det snälla du sa till oss på uppvärmningen. Det kändes bra!

Mia är jätte duktig så den enda gång vi kan slå henne är när hon fått hjärnsläpp o ridit fel väg.


Hemresan från Strängnäs var riktigt jobbig för då blåste det värre om det nu kan göra det. Var bara att krypa fram så min underbara pålle inte skulle få sjösjuka där bak. Hem kom vi iaf och supernöjda med träningsdagen. Längtar redan till nästa!

Av Katrine - 24 maj 2009 19:59

Nu är skrivande stund rätt dag så att säga, alltså söndag kväll.


Ja inte blev det många timmars sömn, kl ringde 04.15 o då sprang jag ut i stallet och väckte en trött stackars häst. Upp o hoppa Elviz för nu ska vi på utställning. Han blinkade lite trött men började käka kraftfodret iaf. Kollade igenom honom om det fanns några smuts fläckar där han inte är täckt av material. Sprayade lite torrschampo här o där utifall och putsade lite. Hann käka frullen och kl 05.30 var vi på väg med häst o släp igen.


Undrar ibland om man är dum på riktigt eller???? Ja damp har jag iaf säger gubben min. Hm.....


Resan gick fint ner till Strängnäs. Lastade ur och ställde Elviz i box att vila lite. Varvade ner en stund och snackade lite med några bekanta som vi träffar på Sportcupen varje år. Trevliga människor det där, mor o dotter Schwieler eller hur det nu stavas.


Började fixa o putsa på Elviz. Sprayer av alla möjliga sorter. Sist men inte minst lite silver glitter spray i manen o svansen. Han blev sååååååååå vacker, vitaste hästen på den utställning. Ja nästan iaf för det var nån mer som var väldigt vit o fin.


Dags för vår utställnings klass. Elviz skötte sig till 100%. Orkade inte riktigt visa sin trav men det är förlåtligt då han hade en tävlingsdag i benen sen i går, jag med för den delen. Jag flåsade på av bara fan den korta sträckan man springer, har ju god kondition när jag springer annars men så är det ju mer jogging på längre sräckor och inte fullt ös på kort sträcka.


Fick jätte fina poäng av domarna (se nedan) och slutade på en 3:dje plats.


                                          


Poängen ges  för :

Arabtyp, Huvud o hals, Överlinje o kropp, Ben, Rörelser


Domare 1:           7, 8, 8, 6, 7  

Domare 2:           9, 9, 8, 7, 8  

Domare 3:            8, 8, 8, 6, 8                        

Slutpoäng: 38,33


Super nöjd med dagen åkte vi hemåt. Käkade lite äckel på mc donalds i E-tuna.

Väl hemma så fick Elviz gå ut i hagen och rulla sig. Han lade sig direkt ner och smutsade ner sig reält.


Foton från dagen på min vackra häst!!! 

         

Av Katrine - 23 maj 2009 18:57

Upp i ottan, kolla så Elviz fortfarande är ren. Käka frulle och lasta Elviz 07.00

Sen åkte vi mot Fagersta. Tänk vilken tur att ha så nära till tävling för engångs skull. Skulle inte tävla förräns på em men ville erbjuda min klubb BWR som arrangerade denna tävling (Agriacup deltävling 2) lite hjälp.

Hade bokat box till Elviz så han hade det bra medan vi bar lite bommar.


Tävlingen drog ut på tiden så vi hann tröttna lite, man börjar ju bli gammal.

Värmde iaf Elviz en stund i stora ridhuset under lunchuppehållet. Han kändes fin.

Sen fick han vänta ett tag igen, betade lite och sen i boxen igen.

Värmde sen mer inne i lilla ridhuset o han kändes fortfarande fin.


Men sen tyckte han att väntan blev jobbig o jag oxå. Vi fick iafd fall starta till slut o då en western riding C- nivå. Gick väl hyffat förutom ett byte då blev han tjaffsig i munnen. Hans försvar som vanligt:(

Väntan igen och sen startade vi western horsemanship B- nivå. Gick väl oxå hyffsat men tjaffsade lite i munnen där med. Skätte sig bra iaf i railworken.

Ingen rosettplacering i nån av klasserna. Återkommer med placering då resultatlista kommit.

Tyckte att det kändes som skitdåliga ritter men efter att sett det på filmen som gubben tog så insåg jag att det inte var katastrof.


Lite hopp framåt - Idag söndag fick jag höra av en bekant som utbildar sig till domare att den domaren vi red för INTE gillar araber och inte att man rider med korta tyglar. Å vid närmare eftertanke så stämde det jävligt bra.

Menar inte att vi skulle placerat oss bättre men......

Ta inte illa upp nu ni som läser detta men alla ja nästan alla quartar som knappt rör sig framåt med släpande steg så man nästan inte vet vilken gångart de har gick bra oavsett vilket hmmmmm.....


Hopp tillbaka till lördagen. Avslutade med reining B- nivå. Gick väl så där , inte som jag önskat. Elviz hade fått nog och spelade sitt spel d.v.s arabspelet. Sänka ryggen, höja huvudet med öronen så spetsade att de går ihop. Inte vilja sväng dit matte vill. Ja nästan så var det. Volterna var ok tycker jag  men annars blev jag besviken på honom för jag vet ju att han kan. Har en känsla av att jag slutar rida när jag kommer in på banan. Är inte nervös eller så men nått är det. Måste tänka på det att fortsätta rida som om jag fortfarande värmer upp honom eller bara tränar. Japp, nu kan det bara gå bättre. Vi kommer igen på nästa o nästa o nästa tävling. Se upp för då kommer vi!

Några jag träffade som såg honom på värmningen tyckte att han utvecklats jätte fint sen förra året. Tack så mycket!


Hem vid halvsju snåret och då var det bara att göra om proceduren med att duscha Elviz igen för halv 6 söndag morgon ska han va lastad igen och mot Strängnäs på utställning.


Uppdaterat inlägget den 20/5 med foto.




Av Katrine - 22 maj 2009 18:38

Ja det är faktiskt söndagen den 24 maj idag , just nu när jag skriver de här inlägget om vad som försegick här i fredags. Inget speciellt men ledig var jag iaf, inte helt fel kan jag säga eftersom jag hade en hel helg med baaaara häst framför mig.

Vakna som vanligt tidigt o släppte ut Elviz. De andra fick gå ut på bete på torsdagen så det var väldigt konstigt att komma ut i stallet o bara en häst står inne. Samma sak varje år, får en konstig känsla när jag släpper ut dem i gröngräset o tänker att nu ska de gå ute i ca 4 månader. In får de ju komma ibland då vi pysslar om dem men annars är de hel ute så att säga.


När Elviz släppts ut så tog jag doggen med mig på en joggingrunda Skönt som fan men det var kallt, hade långkallingar under joggingbrallorna. Ja ni läste rätt. Är faktiskt lite bekymrad för nu är det snart 1 juni o då är det inte tillåtet att ha långisarna på längre. Då får jag vänta ända tills 1 september innan de får åka på igen. Skit jag som älskar mina långisar.


Drog till Skinnsberg en hastig sväng och åkte upp till min arbetskompis och hämtade en toastol, den i stallet har gått sönder så jag fick ta hennes då de bytt ut den. Perfekt då behöver man inte få brännässlor i arslet när man måste ut på dynghögen ibland.


Red sen ett 40 minuters pass i paddocken på Elviz, red mest igen honom i galopp så han inte ska vara för pigg på tävlingen. Gick iaf bra.

Putsade all tävlingsutrustning, packade transporten för både lördagens tävling och söndagens utställning.


Sen kom Åsa med familj och de skulle sköta om Krut. Barnen red på banan i dag och tränade att svänga o stanna. De var jätte duktiga.

 Sen red Åsa sin Semlan oxå på banan. Kul om hon kommer igång så kanska det rycker i den gamla tävlingstråden o att hon vill tävla igen.


Medan gubben tände grillen så tvättade jag Elviz och packade in honom i diverse attiraljer så han ska vara ren  på lördagmorgonen så det bara är att last o åka.

 Det var fredagen det.


Fotot är på min härliga biffiga Quarter DIVA 11 månader gammal.

Av Katrine - 20 maj 2009 21:17

Ja då är en lång dag till ända. Den startade kl 05.00 och avslutades nyss.

Lite trött i morse, blev lite senare än vanligt i går  kväll. Sprang vårruset i Västerås. Fan vad bra det gick trots att banan där är tuffare  än i Örebro så sprang jag på 27,01 minuter. Bra va?? Skit nöjd och nästa lopp blir i Borlänge den 2 juni Blodomloppet och där ska jag ta mig runt 1 mil. De ni!!!!


Efter jobbet d.v.s var hemma ca 14.20 så var det bara att svira om kläder och ut o mocka o ta in kusarna för hovslagaren kommer och verkar allihopa. Ja Elviz ska bara få en framsko korrigerad och Semlan ska få framskor men de andra ska verkas.


Son med barn kom och fixade med Krut under tiden o rida skulle de men Krut tyckte att han ville stanna i stallet o ha koll på  sina kompisar så han var lite vrång (haha) och JIm som glömt hur man hanterar bråkiga hästar fast han ridit massor som liten. Krut ville iaf inte gå från stallet först utan skuttade på o ville vända så jag gick dit o hjälpte till en smula och talade om för honom hur man sköter sig så sen gick det bra. Ja dessa shettisar.


När alla var verkade m.m så fick häsrtarna gå ut igen ,inte Elviz då för han fick gå ett pass på ridbanan. Red ca 40 minuter bara för han gick så bra. Stoppar och spinn var extra bra o galoppen överhuvudtaget var bra. Skönt för sist jag red där i måndags närmare bestämt så var han mindre rolig. Det regnade lite och var kallt oc arab som han är så vill han ha varmt. Tjaffsade ordentligt, upp med skallen och bara gick rakt på men skam den som ger sig så gick han bättre på slutet då. Men som sagt i dag var han fin hela tiden.


Efter ritten så fick jag lite mat när jag gick in. Mer arbete väntade sen. Ingen ro o ingen vila. Men det får en väl göra när man blir gammal eller ligger med näsan i vädret. Gick till stallet igen o fixade allt foder sen gick jag runt en hage o släggade stolp så i morgon kanske några kan gå ut där o beta. In igen med hästarna och sen blev det kväller. Orkar nog inge mer idag.


God natt!


Foto: Hovslagaren står på knä och verkar Krut haha.

Av Katrine - 17 maj 2009 12:24

Då har helgen runnit iväg. Jobbat från 14.15 i fredags till i kväll 21.00

Ja lite ledig emellan passen har det väl varit typ lördag efter kl17 och söndag mellan 13-17. Men man hinner ju inte mycket annat iaf.


I fredags klippte jag benen klart på Elviz och red en sväng innan jag åkte till jobbet. Lördag blev det inget alls då jag slutade mer än packa o väga hö o duscha för sen fick vi besök av grannarna och vi grillade lite. Trevligt!


Idag söndag började med hästutsläpp sen tog jag på mig joggingskorna och drog med mig hunden på en joggingtur på tre km mer hann jag inte för jag började ju jobba kl.8. Eftersom jag hade delad tur så åkte jag snabbt som fan hem för Åsa med familj var hemma hos oss och skötte om Krut så vi skulle rida när jag kom hem. Red 1 timme, Patronrundan. Semlan var pigg.


Det hade gått bra med Krut , han har ju vilat ett tag nu men varit ohalt hela tiden. De red ut iaf barabcka. De  hade gått Rådjurstigen som Krut aldrig varit på så han tyckte det var spännande. Pigg som attan.

När de skulle gå över ett ställe där det var lite lerigt så skuttade Krut över o ville gå på ett torrare ställe så Nikki trillade av. Men hon gjorde sig inte illa utan bara satt upp igen. Så nu blir det till att bjuda på tårta, det måste man ju gör när man trillat av. Så nu Åsa är det bara att baka till på fredag!!!

Av Katrine - 14 maj 2009 23:08

Morgonen startade väl som alla andra. Efter frullen så tog jag in Elviz och började klippa honom. Vi ska tävla nästa lördag och på söndagen ska vi på utställning så han måste ju vara snygg!

Han är guda snäll att klippa. Står bara där o njuter. Klippte hals och kropp. Benen blir i morgon och huvudet på måndag.

Sen var det bara att börja förbereda sig för vårat  första vårrus som går i Öresbro. Var inte på hugget precis, allergin spelar väl stor roll där antar jag. Men iväg kom jag tillsammans med 5 arbetskamrater.

Sprang 5,1 km på 29 minuter och det är jag nöjd med. Nästa vecka på tisdagen bär vi av till Västerås för nästa Vårrus.

Av Katrine - 13 maj 2009 21:43

Jaha då var det dags igen att fara ner till Strängnäs och träna. Var väl inte 100 % på hugget innan vi  skulle åka. Är så himla allergisk och dessutom lite förkyld. Natten har inte varit nått vidare. Hur som helst man är väl inte klemig heller så vi drog iväg kl.8


Väl framme så fick Elviz vila en stund i box innan det var dags o sadla. Upp i sadleln och börja värma. Anders var med från början idag även vid uppvärmningen så han kunde se hur jag jobbar Elviz i helhet.

Han kändes jätte fin, trodde han skulle vara superpigg då han fått vila extra + att det blåste men det var han inte.

Fick träna stoppar på både böjt o rak spår. Ryggningen i båge gick super bra, även det svåra hållet.

Jobbade lite på rollbacks oxå o Anders tycker att det blir bättre o bättre.

Och givetvis så avslutade vi med spinn . Fick visa hur jag gör när jag tränar detta hemma. Gick såååååååå bra, Anders var jätte nöjd med oss. Han tyckte att allt såg bra ut och att vi nu kan höja svårigheten i momenten lite. OJ vad stolt jag är över min häst. Nu ska vi bara få till det på tävling oxå.


Sen var det bara att spola av Elviz o käka lite matsäck innan resan gick hemåt igen. Stannade i Kolsva på OK o köpte glass, pratade med Jessie (svärdotra) som workar där.


Väl hemma så fick Elviz gå ut i hagen o rulla sig. Sen när det var dags att ta in alla så duschade jag Elviz igen, han ska klippas i morgon och då måste pälsen var 100% ren innan. Borstade av alla de andra oxå. Pysslade lite extra med Diva, hon är så kul att greja med. Idag hade hon en gammal skjorta knuten om halsen. Bryr hon sig? Nops! Inte den hästen .

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards